Travessa de la serra Major de Montsant

Alforja

Extens itinerari circular pel Parc Natural de la Serra de Montsant que discorre per dos termes municipals: Cornudella i Morera de Montsant. Es combina la contemplació d'una ermita singular, Sant Joan del Codolar, amb la d'excepcionals paisatges del massís com el pla del Grau Gran i la Roca Corbatera, el seu sostre. La sortida és a Cornudella de Montsant, al costat del celler cooperatiu. Per arribar-hi, cal situar-se al punt quilomètric 45 de la carretera C-242, entre Alforja i Albarca (via que enllaça alhora amb la N-420 a l'alçada de les Borges del Camp, entre Falset i Reus). Un cop a Cornudella, cal situar-se a l'extrem S del poble, davant del trencall de la carretera TV-7021 -que duu a la Morera de Montsant-, on hi ha el celler. Just al costat, hi ha una àrea d'aparcament, un parc infantil i l'oficina de turisme. 0,00 km (518 m). Es pren la carretera C-242 (carrer del Comte de Rius) a la dreta (NE) travessant el poble. Davant de l'església de Santa Maria, cal trencar a l'esquerra (N) pel carrer dels Abeuradors, passar la plaça de Sant Joan i pujar a la dreta (NE) pel carrer de la Creu. Se segueix recte (N/NE) pel carrer del Balç, que surt del poble per una pista que voreja el cementiri i porta a Sant Joan del Codolar. 4,05 km (744 m). Sant Joan del Codolar. Es passa entre l'ermita i les roques per agafar un camí, senyalitzat com a GR 174 (marques de pintura blanques i vermelles), que segueix la cota 800 al NE cap a Albarca. 7,51 km (795 m). Al collet Roig, a 200 m d'Albarca, es trenca per la pista de l'esquerra (NO) en direcció a Santa Magdalena d'Ulldemolins. Uns 400 m després (km 7,87, 794 m), es torça a l'esquerra (SO) per una pista que s'enfila molt fortament cap al pla del Grau Gran. 10,14 km (1034 m). Un cop al grau de Montsant, on hi ha el pla del Grau Gran, es deixa a la dreta (NO) la pista que duu a l'ermita de la Mare de Déu de Montsant i al toll de l'Ou i s'agafa el caminet senyalitzat que, per l'esquerra (O), remunta a la Roca Corbatera. Cal parar atenció al camí, que, en trobar un petit mur rocós, es bifurca (km 10,33, 1051 m). Cal seguir a la dreta (O) resseguint aquesta paret de roca fins a trobar-hi un pas on, enlairant-se un xic, se supera el mur. S'ha de dur la bicicleta a coll una estona. 10,81 km (1131 m). Situats sota la Roca Corbatera, s'ascendeix pel camí marcat de blau que es dirigeix al NO cap al cim. 10,95 km (1163 m). Cim de la Roca Corbatera. Amb 1163 m d'altitud, la Roca Corbatera és el pic més elevat del Parc Natural de la Serra de Montsant. Des del cim, es carenejarà (SO) per pràcticament tot el llom de la serra de Montsant. Es pren un camí senyalitzat com a GR 174-1 que baixa cap a la carena en direcció SO. Tot i que és força planer, cal circular amb compte, ja que el sòl és força pedregós. Es deixen trencalls que s'aparten de la carena. 15,14 km (1128 m). Es deixa el GR, que baixa a la dreta (N). Poc més endavant, es deixa a l'esquerra (S) el camí del grau de la Grallera, que davalla a la Morera de Montsant. 17,38 km (1109 m). Piló dels Senyalets. Es prossegueix carenejant (SO) passant tot seguit per un collet on hi ha el pi del Cugat. 19,42 km (1050 m). Es passa pel costat de la Cogulla (1063 m). El camí comença a descendir a migdia (SO) i empitjora. Es passa pel portell del Punt de l'Espera (km 19,83, 1023 m) i s'agafa el desviament de la dreta (O). 180 m més enllà, es torna a seguir per la dreta (SO) fins a un collet poc indicat. Es continua a l'esquerra (SO) per un camí molt poc marcat que segueix per un llom indicat amb senyals blancs. 22,03 km (914 m). Al pla de les Argelagues, el camí s'eixampla. Es baixa (O/SO) trobant trams en què es coincideix amb el torrent, sec però pedregós. 23,75 km (737 m). Se surt a una pista ampla a l'Ereta de l'Espanyol. Es tomba a l'esquerra (SE) en forta pujada deixant a la dreta (SO) el camí de Cabacés. 23,95 km (766 m). Bifurcació. Es deixa la pista i es davalla per un corriol de la dreta (E/SE). Es creua un torrent fent un revolt i es pren una pista que remunta fort per l'altra banda. Un cop feta una marrada, quan es perd pendent, cal girar a la dreta (SO) seguint un tram de pista que de seguida s'estreny i esdevé un corriol que avança entre la vegetació. Pel grau del Caixer, i amb trams força tècnics de descens, se sortirà a la pista d'Escaladei. 25,78 km (645 m). Camí dels Cartoixans, senyalitzat com a GR 171, planer. Es pren a l'esquerra (NE) fins a desembocar a una pista. 26,90 km (617 m). Pista d'Escaladei. Cal prendre-la a l'esquerra (NE), tot recte, seguint els indicadors del GR. 27,64 km (585 m). Es passa vora el mas de Forçans (O). 31,49 km (620 m). En un revolt a la dreta (S), s'abandona la pista i se'n pren una altra que ascendeix a l'esquerra (NE). 31,91 km (619 m). S'accedeix a un petit pla, amb vinyes. Es deixa una pista a l'esquerra (NE) i, tot travessant el torrent, se segueix per la pista que inicia una forta pujada (E/NE). Es continua per la pista principal sempre cap a llevant. 34,09 km (670 m). Poc abans d'arribar a la Morera de Montsant, s'abandona la pista i se segueixen les indicacions del GR prenent un corriol que planeja a la dreta (NE i després SE). Més endavant (km 34,67, 689 m), després d'un tram de pujada empedrat, es prossegueix cap a l'E per una pista pavimentada que remunta fort. 34,98 km (730 m). Se surt a la carretera TV-7021, que enllaça la Morera de Montsant amb Escaladei. Cal agafar-la a l'esquerra (NE) en direcció a la Morera, poble que es voreja per la dreta fins a retrobar la mateixa carretera. 35,66 km (730 m). Carretera TV-7021. Ara es pren a la dreta en el mateix sentit de la marxa (NE), deixant enrere la Morera de Montsant, baixant fins a tornar a Cornudella de Montsant, davant del celler cooperatiu, punt de partida i final del recorregut (km 43,49, 518 m). Llocs emblemàtics Parc Natural de la Serra de Montsant L'Ereta de l'Espanyol La Cogulla Piló dels Senyalets Roca Corbatera Comarques:Priorat Distància:43.49 km Desnivell Pujada:1180.0 m Desnivell Baixada:1180.0 m Senyalització:Parcialment Durada:6 h Temes:Esport | Natura | Cultura Tipologies:Grans travesses amb BTT     Criteris d´us de aquestes rutes   Veure restaurants aqui Veure hotels aqui   Font: Generalitat de Catalunya. Dirección General de Turismo / Dada d'actualització : 21/12/2009

Etiquetes: costa daurada, alforja, llocs d'interès, què veure i què visitar a salou, què veure i què visitar a cambrils, què veure i què visitar a tarrragona, què veure i què visitar a reus, què veure i què visitar a la pineda platja