De Savella de l'Abadiat al Fonoll

Barberà de la Conca

Aquest itinerari gira a l'entorn d'uns paratges de quietud i solitud, típics de les comarques rurals del centre de Catalunya, i arriba al Fonoll, nucli que fou abandonat i avui és usat com a espai naturista. Per accedir al punt de partida de l'itinerari des de Montblanc es pren la carretera C-241 fins a arribar a Sarral, on se segueix per la T-233. Més endavant cal girar a mà dreta per la T-222 fins a Forès, població que es pot visitar atesa la seva altitud i ubicació al capdamunt de la muntanya. Des de Forès s'ha de seguir per la carretera que mena a Conesa fins que, després de 2,3 km, es troba a l'esquerra una pista de terra senyalitzada amb les marques blanques i vermelles del GR 7.1: aquí cal estacionar el vehicle. Es podria, però, arribar en cotxe fins al despoblat de Savella de l'Abadiat, amb la qual cosa la ruta a peu es reduiria a tan sols 8,3 km. Se surt, doncs, per l'esmentada pista en direcció N amb molt bones vistes sobre Forès durant 2,18 km fins a arribar al collet del despoblat de Savella de l'Abadiat (789 m). Abans del despoblat, dalt d'un turó (cap al nord-oest), es pot veure l'ermita romànica de Sant Pere de Savella, que es visitarà a la tornada. La ruta, en el mateix collet, gira en rodó i agafa una pista a la dreta, cap al sud-est, que puja per la suau carena. Es passa un collet (km 2,50, 809 m), 200 m més amunt un altre (km 2,70, 834 m) i, 50 m després, es travessen els conreus de l'esquerra per agafar el camí que segueix per la carena. Passat un turó (km 3,25, 889 m) se surt a una pista ampla (km 3,55) i, davant mateix, hi ha la torre de guaita i el repetidor del Pla de Maria (km 3,71, 895 m; menys d'1 h), amb bones vistes de l'entorn. Se segueix la pista cap al nord i, als 220 m (km 3,92, 879 m), es deixa la pista principal agafant una altra de l'esquerra que, 50 m més endavant, també s'abandona per seguir un petit camí carener de la dreta en direcció nord-oest. Les dues carenes, la de pujada i aquesta de baixada, tanquen al mig els conreus del Fondo de dalt. Se surt al centre dels conreus del petit mas de Moncosí, mig enrunat, que apareix a la dreta. Es deixa la pista i es travessen els conreus fins al mateix mas (km 5,80, 720 m). Aquí cal seguir el fondo que neix al mateix mas, també cap al nord-oest. Els conreus més actuals i la vegetació han esborrat el camí que baixa al Fonoll, per la qual cosa cal davallar enllaçant els conreus del marge dret del fondo fins que, 600 m més avall, la pista que baixa al Fonoll es fa ben palesa (km 6,40, 770 m). En menys de 2 h s'arriba al Fonoll (km 7,68, 642 m), nucli on l'arquitectura i el paisatge són encara ben vius. El Fonoll ha estat adquirit per una associació naturista i als mesos d'estiu s'hi practica el nudisme. Aquí s'acaba la primera part de l'itinerari. La tornada es realitza per un camí que puja per la vall, muntanya amunt, cap al sud-est, i que retorna, sense incidències, a la cruïlla de Sant Pere de Savella (km 9,89, 793 m; 2 h 30 min). Girant totalment a la dreta, cap al nord-oest, es passa l'abadiat, mig enrunat, i es contempla l'ermita romànica de Sant Pere de Savella (km 10,17, 815 m). Es torna a la cruïlla i, uns metres després, es passa el collet amb el trencall (km 10,53, 789 m) pel qual el trajecte s'havia desviat al principi. Es torna pel GR 7.1 fins a la carretera, on conclou l'excursió (km 12,72, 725 m; 3 h 15 min).   Llocs emblemàtics Vall de Forès El Mas de Moncosí Església de Sant Pere de Savella   Comarques:Conca de Barberà Distància:12.72 km Desnivell Pujada:250.0 m Desnivell Baixada:250.0 m Senyalització:No Durada:3 h 20 min Temes:Natura | Cultura                                                            Veure hotels aqui                                                   Veure restaurants aqui   Criteris d´us de les rutes Font: Generalitat de Catalunya. Dirección General de Turismo. Data d'actualització : 27/02/2007

Etiquetes: costa daurada, barberà de la conca, llocs d'interès, què veure i què visitar a salou, què veure i què visitar a cambrils, què veure i què visitar a tarrragona, què veure i què visitar a reus, què veure i què visitar a la pineda platja