Ruta circular per la vall del riu Corb

Barberà de la Conca

Itinerari per la zona de contacte entre les comarques de l'Urgell, la Segarra i la Conca de Barberà que recorre el paisatge accidentat de la vall del riu Corb, amb raconades de gran bellesa que mereixen ser contemplades. La ruta permet conèixer pobles interessants pel seu patrimoni arquitectònic, especialment Guimerà i Vallfogona de Riucorb. El punt d'inici se situa al S del nucli urbà de Tàrrega, al parc esportiu del Reguer, davant mateix del poliesportiu municipal. 0,00 km (369 m). Es parteix del parc en direcció SO vorejant el camp de futbol fins al carrer de Sant Pere Claver (carretera C-14), que se segueix a l'esquerra (S). Se surt a l'avinguda de Tarragona, que es pren a la dreta (SO). Tot seguit, s'agafa el primer carrer de l'esquerra (SE) recte fins al final i es desemboca a una pista deixant abans a la dreta (SO) un trencall que ve de Verdú, per on es tornarà més tard. 0,80 km (371 m). S'és al camí del Mas de Bondia, al final del nucli urbà. Es continua per la pista cap al SE pujant lentament i deixant trencalls secundaris a banda i banda. Al km 1,83 (412 m), es creua el canal Segarra-Garrigues. 4,72 km (496 m). Cruïlla de pistes al límit comarcal entre l'Urgell i la Segarra. Per la dreta (SO), es fa cap a Verdú; per l'esquerra (E), a Granyena de Segarra. Cal prendre la pista del mig (S), que és més estreta i fa baixada. Es deixa una desviació a la dreta (S; km 5,05, 476 m), es travessa la pista de Granyena i el torrent de Vilagrasseta (km 5,37, 449 m) i, després de remuntar pel fondo dels Plans, s'arriba a un nou encreuament entre camps d'ametllers (km 5,87, 496 m). Aquí cal girar a l'esquerra (E) i davallar fins a la carretera de Verdú a Montornès de Segarra (la LV-2101). 6,52 km (464 m). Es pren la carretera a l'esquerra (E) uns 50 m i es trenca a la dreta (SE) per la pista asfaltada que porta al Mas de Bondia. 7,30 km (497 m). Mas de Bondia. Es volta una placeta amb una font i s'ascendeix cap a llevant pel carrer de Sant Bartomeu, que més amunt es converteix en una pista ampla que es va seguint en direcció SE. Es passa el suau tossal de Rabassoles, on es deixa un camí que mena al Mas de Bondia, i es prossegueix cap al SE. Més enllà, es troba una desviació a la dreta que duu a Guimerà (SO; km 11,01, 619 m). Es continua per l'esquerra (S), la pista tomba a l'E i, creuant el pla de l'Ós, fa cap a l'Ametlla de Segarra. 14,02 km (684 m). L'Ametlla de Segarra, on es pot visitar l'església romànica de Sant Pere i la torre del castell. Se surt del poble cap a l'E per la carretera, es passa per l'esquerra del cementiri i, pocs metres més endavant (km 14,96, 691 m), s'agafa una pista de la dreta (S/SE). Es prossegueix per la pista principal deixant trencalls secundaris a l'esquerra. Es gira al SO i, seguint el fondo de Comescures, s'arriba a Vallfogona de Riucorb. 17,09 km (557 m). Vallfogona de Riucorb. Val la pena visitar-ne el casc antic. Es passa pel pont del riu Corb i se surt a la carretera T-224, que s'agafa a l'esquerra (E). Es continua a llevant per la carretera seguint la vall i deixant a l'esquerra (N) el balneari de Vallfogona (km 18,59, 583 m). Més enllà, es travessa el GR 171, que, per la dreta (SO), se'n va directament a Segura. 20,38 km (610 m). Es deixa la carretera, que gira al N fent un revolt a l'esquerra per creuar el riu Corb per un pont. Cal prendre la pista asfaltada que, en el mateix sentit de la marxa, continua cap a l'E. De seguida, es tomba al S (km 20,55, 618 m) i es puja de manera continuada fins a la carretera TV-2244, que va de Conesa a Savallà del Comtat (km 23,51, 783 m). Se segueix a l'esquerra (SE/E) per visitar Savallà del Comtat i el castell del segle XII, amb dues grans antenes al darrere. Després, es torna al darrer encreuament, es deixa a la dreta (NO) el trencall per on s'ha arribat i, 75 m més endavant (km 25,26, 778 m), es trenca a la dreta (SO) per la pista de Segura, que remunta suaument fins als plans del Pou. 28,23 km (789 m). Es creua la carretera de Conesa a Vallfogona (la T-243) i s'accedeix a la petita població de Segura, on es pot veure el castell. Es travessa el vilatge per situar-se a la seva banda O, on, a l'entrada del poble, es troba el GR 171 que ve del balneari de Vallfogona. 28,74 km (791 m). Replà a l'entrada occidental de Segura, a l'extrem del carrer Nou. Cal dirigir-se a l'O i baixar fins a la masia de Saladern prenent el camí que utilitza el GR, que, aviat, esdevé un sender molt bonic amb trams de baixada tècnics. Hi ha la possibilitat d'arribar a Saladern per una pista que, 90 m al N del replà, es desvia a l'esquerra (O). Més avall (km 29,83, 652 m), també es pot prendre un camí ample que se'n va a l'esquerra (E/SE) i que, després de girar a l'O, ja convertit en pista, s'uneix de nou a l'itinerari. Ambdós recorreguts conflueixen al NE de la masia de Saladern, visible ben a prop a l'altra banda del riu Seniol (el descrit segon al km 30,16, 607 m, i el primer al 30,38, 609 m). Si s'ha vingut fins aquí per la variant nord (la pista), el comptador marcarà 31,10 km (0,72 km més que pel camí). Es continua per la pista principal en direcció O tot deixant a l'esquerra l'accés a la masia. Més endavant (km 31,51, 582 m), el GR se'n va per l'esquerra (SO) en direcció al Fonoll i Forès. Es continua recte (NO) i es descendeix suaument per la vall del Seniol seguint el plàcid curs del rierol fins al Molí de la Cadena, al peu de la carretera T-241. 34,27 km (547 m). Molí de la Cadena. Es pren la T-241 a l'esquerra (O) fins a Guimerà (km 37,30, 502 m). Cal fer una visita al monumental casc antic, en especial a l'església de Sant Sebastià i al castell que presideix la població. Es continua carretera enllà (O/NO) fins al final del poble. 37,87 km (504 m). Bifurcació. Es deixa la carretera i es puja a la dreta (N) seguint l'accés O al poble. Es fa un revolt i es gira a l'esquerra (NO) pel camí de la Bovera deixant Guimerà a la dreta (E). Es rodeja una singular creu de terme i, més amunt, ja en el pla, es creua una pista que, per l'esquerra (O), porta al santuari de la Bovera (km 39,00, 577 m). Es continua recte (NO) tot baixant suaument, sempre per la pista principal, fins a Verdú. Poc abans d'aquesta població, conflueix per la dreta (SE; km 43,86, 457 m) una altra pista, també provinent de Guimerà, senyalitzada amb les marques blanques i vermelles del sender GR 3, que a partir d'aquí se seguiran fins a Tàrrega. 44,30 km (441 m). Verdú, on destaca l'església romànica de Santa Maria, amb la seva magnífica portada, el castell, el casc antic i la producció d'una ben elaborada ceràmica artesanal. Cal sortir-ne prenent a la dreta (SE; km 44,97, 424 m) la carretera de Montornès de Segarra (la LV-2101), des d'on, 40 m més enllà, es trenca a l'esquerra (NO) pel camí de Tàrrega deixant a mà dreta (E) la font de Santa Magdalena. La ruta es dirigeix cap al N seguint el GR 3 fins a Tàrrega. La pista acaba al carrer utilitzat abans per sortir de la població, que ara es pren a l'esquerra (NO; km 48,51, 370 m) per tornar al parc del Reguer. 49,23 km (369 m). Poliesportiu municipal, punt de partida i final de l'itinerari. Llocs emblemàtics Castell de Guimerà Carrers de Guimerà El Mas de Bondia Tossal de Rabassoles Comarques:Conca de Barberà | Segarra | Urgell Distància:49.23 km Desnivell Pujada:860.0 m Desnivell Baixada:860.0 m Senyalització:Parcialment Durada:4 h 30 min Temes:Esport | Natura | Cultura Tipologies:Grans travesses amb BTT     Criteris d´us de aquestes rutes   Veure restaurants aqui Veure hotels aqui   Font: Generalitat de Catalunya. Dirección General de Turismo / Dada d'actualització : 21/12/2009

Etiquetes: costa daurada, barberà de la conca, llocs d'interès, què veure i què visitar a salou, què veure i què visitar a cambrils, què veure i què visitar a tarrragona, què veure i què visitar a reus, què veure i què visitar a la pineda platja