De l'Arboç al Vendrell

Banyeres del Penedès

L'excursió discorre per l'interior del Baix Penedès a través d'un entorn rural en què els camps de conreu de vinya, ametllers, garrofers i oliveres dominen el paisatge. A mes de les interessants visites a les viles de l'Arboç i del Vendrell, es descobrirà l'església romànica de Santa Maria del Priorat i el bonic poble de Santa Oliva, dominat pel seu magnífic castell. L'itinerari comença a l'Arboç. Per arribar-hi des del Vendrell, la capital comarcal, cal agafar la carretera N-240 en direcció a Barcelona i, ja a l'alçada de la vila, desviar-se per la TP-2124 cap a l'O i entrar-hi. El punt de sortida és al costat de la Giralda. 0,00 km (160 m). Des del costat de la Giralda de l'Arboç, en el trencall d'accés de la carretera TP-2124, es puja cap a la vila, es gira a l'esquerra (S), després a la dreta i s'entra al casc antic travessant el carrer Major en direcció SO. Es troben els senyals blancs i vermells del GR 92, que se seguiran ininterrompudament fins al trencall de Santa Oliva. Se surt a la Rambla, que es creua anant recte i es continua per l'altra banda pel carrer Hospital. Ja a l'eixample de l'Arboç, es travessa l'avinguda de Sant Jordi (rotonda) i se segueix per l'altra banda, per l'avinguda del Priorat, cap a ponent. Se surt de la vila (rotonda) i, per la dreta (NO), es creua la via del ferrocarril per sobre seguint per la carretera de Santa Maria del Priorat, que s'abandonarà immediatament (després es tornarà per aquí). 1,30 km (134 m). Cruïlla senyalitzada. Es tomba a l'esquerra (SO) per un camí que s'endinsa als camps seguint les marques del GR. 1,92 km (131 m). Es deixa a la dreta una desviació que porta a Santa Maria del Priorat, que es farà servir després, a la tornada, per tal d'anar a veure aquesta església romànica. Es continua recte (O) seguint els senyals del GR. 2,64 km (128 m). Cruïlla amb el camí de Bellvei a Banyeres del Penedès. Es prossegueix recte, cap a ponent, seguint els senyals del GR tot deixant trencalls secundaris a banda i banda. 3,91 km (132 m). Bifurcació senyalitzada. Es gira a l'esquerra (S) en direcció al Vendrell i es deixa el camí per on es venia, que segueix recte cap a Santa Oliva, per on se'n va el GR 92 (la tornada es farà per aquí). Es baixa suaument deixant desviaments secundaris a cada costat. 4,60 km (99 m). Cruïlla amb el camí de Santa Oliva, que a la tornada es farà servir per anar a aquest poble. Es continua recte (S), es creua la carretera de Bellvei a Santa Oliva (km 5,19, 92 m) i la pista tomba cap al SO discorrent paral·lelament a la línia del tren de gran velocitat, que queda a l'esquerra (E) del recorregut. S'arriba a la rodalia del Vendrell i es desemboca al camí de la Bovera. La pista fa una ziga-zaga esquerra-dreta i s'acosta al traçat del tren. Se segueix cap al SO i s'entra al polígon industrial del Molí d'en Serra travessant una riera. 7,11 km (64 m). Es creua la riera de Banyeres i, als afores del Vendrell, es continua pel carrer de la Conca de Barberà. Seguint recte cap al SO, se surt a una rotonda de la carretera de Santa Oliva (la TP-2125). Es tomba a l'esquerra, parant compte amb la circulació, i se segueix per la carretera cap a l'interior del Vendrell (SO). Es travessa la línia de tren de gran velocitat per sota, es creua la C-51 per una gran rotonda i, sempre per la carretera de Santa Oliva, s'arriba a la placeta de l'Hospital de Sant Salvador, que queda a la dreta del recorregut. 8,80 km (56 m). El Vendrell. Placeta de l'Hospital de Sant Salvador. Punt de referència per, una vegada visitada la ciutat, emprendre el camí de tornada. Es torna refent el mateix camí fins a la desviació del camí de l'Arboç a Santa Oliva. 12,98 km (99 m). Cruïlla del camí de l'Arboç a Santa Oliva. Ara es gira a l'esquerra (O). S'entra a Santa Oliva deixant a la dreta (N) el complex esportiu municipal. Es pren, recte i cap al NO, el carrer de Mossèn Josep Maria Jané, es passa la plaça de Catalunya i es desemboca al carrer Torres i Bages, on es tomba a l'esquerra (S) fins a la plaça Major. Per la dreta, prenent el carrer del Castell, es fa cap al castell de Santa Oliva. 14,64 km (96 m). Castell de Santa Oliva o de la Verge del Remei, de magnífica planta. Es torna enrere fins a la plaça Major i es tomba cap al carrer Torres i Bages, que ara se segueix recte amunt (N) fins a la sortida del poble, on es gira a la dreta (E) pel dels Colls (es retroben els senyals del GR 92, que se seguiran fins al trencall de Santa Maria del Priorat). Al final del carrer, es tomba al N pel de Flix i, després, a la dreta (E) pel de l'Avenir, ja al final del casc urbà. Es prossegueix pel camí dels Colls en direcció NE i després E deixant diversos desviaments a dreta i esquerra sempre seguint les marques del GR 92. S'accedeix a la bifurcació on, a l'anada, s'ha torçat cap al S en direcció al Vendrell (km 16,53, 132 m). Es continua pel camí de l'anada (NE) cap a l'Arboç fins al trencall de Santa Maria. 18,46 km (131 m). Desviació a Santa Maria del Priorat. Es deixa el camí conegut i es gira a l'esquerra (NO) per una pista que, seguint sempre en la mateixa direcció, s'endinsa enmig dels camps de conreu i de les vinyes fins a sortir a la carretera de l'Arboç a Santa Maria, que es creua en línia recta. Al davant, hi ha l'església de Santa Maria, adossada al cementiri parroquial. 19,56 km (155 m). Santa Maria del Priorat; temple d'estil romànic. Originàriament tenia una sola nau. Més tard, se n'hi va afegir una altra amb absis. A l'interior, hi ha un sarcòfag de pedra construït en diferents estils, des del preromànic fins al gòtic. Són interessants el cadiratge de pedra i les rajoles de terra. L'ermita és l'última mostra de l'antic priorat benedictí situat en aquest indret. Es torna a la carretera. Ara se segueix per la calçada asfaltada cap a l'E en direcció a l'Arboç. Es deixa la desviació del GR 92, que ara queda a la dreta, es travessa la línia de tren i s'entra a la vila seguint pel camí de l'anada en direcció inversa. 21,92 km (160 m). L'Arboç, al costat de la Giralda. Fi del recorregut. Al Vendrell destaca la seva magnífica oferta de cuina i restauració i l'oferta cultural i arquitectònica, amb museus com els de la Vil·la Casals-Museu Pau Casals, a la platja de Sant Salvador; la Casa nadiua de Pau Casals, al carrer de Santa Anna, on també es troba la Casa Museu Àngel Guimerà; el Museu Deu, que acull una important col·lecció d'art i el Museu Apel·les Fenosa. A l'Arboç cal veure la reproducció de la Giralda de Sevilla, edificada a principis del s. XX, que allotja una rèplica del Pati dels Lleons i del Saló d'Ambaixadors de l'Alhambra de Granada. El carrer Major i la plaça de la Vila reuneixen la resta d'atractius arquitectònics de la vila: l'església de Sant Julià, les pintures gòtiques de la capella dels Dolors, la rectoria, la casa de la vila, la casa pairal de l'abat Escarré, les façanes d'estil modernista i porticades de la plaça, l'Arxiu Arbocenc, el Palau Gener Batet i l'Hospital de Sant Antoni Abat. Llocs emblemàtics Casa nadiua de Pau Casals Museu Apel·les Fenosa Museu Deu Casa Museu Pau Casals Casa Museu Àngel Guimerà Església de Sant Julià La Giralda Comarques:Baix Penedès Distància:21.92 km Desnivell Pujada:165.0 m Desnivell Baixada:165.0 m Senyalització:Sí Durada:2 h Temes:Natura | Cultura     Criteris d´us de aquestes rutes   Veure restaurants aqui Veure hotels aqui   Font: Generalitat de Catalunya. Dirección General de Turismo / Dada d'actualització : 30/09/2010

Etiquetes: costa daurada, banyeres del penedès, llocs d'interès, què veure i què visitar a salou, què veure i què visitar a cambrils, què veure i què visitar a tarrragona, què veure i què visitar a reus, què veure i què visitar a la pineda platja