El Delta de l'Ebre

Mont-ral
El Delta de lŽEbre

Llarg, però suau itinerari amb bicicleta pel braç dret del delta de l'Ebre, un espai peculiar dins del Parc Natural del Delta de l'Ebre, on hi ha la possibilitat d'observar la vida salvatge dels aiguamolls i els arrossars. Amb una superfície de 320 km2, el delta de l'Ebre és la major àrea humida dels Països Catalans i un dels hàbitats aquàtics més importants de la Mediterrània occidental. L'any 1983, part de la seva superfície va ser declarada parc natural per la Generalitat de Catalunya. El gran delta està dividit en dos fragments gairebé simètrics entre els quals discorre el riu. La meitat septentrional pertany a la comarca del Baix Ebre; la meridional a la del Montsià. L'itinerari que es proposa permet conèixer-ne el marge dret. És recomanable portar binocles i teleobjectius per abastar les aus durant el recorregut. El punt de sortida és el poble de Sant Jaume d'Enveja. S'hi arriba per la carretera TV-3403 des d'una desviació (la TV-3405) que surt a l'E de la C-12 entre Tortosa i Amposta. A l'entrada de Sant Jaume, cal girar a la dreta per la carretera TV-3404 i creuar el canal de la Dreta de l'Ebre. S'aparca el vehicle al costat de l'escola CEIP Sant Jaume. 0,00 km (2 m). Des de l'entrada de l'escola, se surt cap al S, carretera enllà, i es tomba pel primer trencall a l'esquerra seguint una pista en direcció a llevant. Es desemboca a una altra pista (km 0,72, 2 m), que se segueix a l'esquerra (NE) fins que s'arriba al camí de servei del marge dret del canal. Es continua pel costat del canal en direcció E. 2,19 km (3 m). Pont del Barceloní. Cruïlla. Es gira a la dreta (S) i se segueix pel camí dels Muntells a Sant Jaume d'Enveja deixant trencalls secundaris a dreta i esquerra. 6,00 km (1 m). S'accedeix als Muntells, on es conserven algunes barraques tradicionals de la zona. S'hi pot observar, també, el sistema de parcel·lació del delta, caracteritzat per la dispersió d'habitatges i la presència d'horts (anomenats caixers). Es desemboca al carrer Major i es tomba a l'esquerra (E). Es travessa el poble i se surt pel camí dels Eucaliptus, asfaltat. 3 km i mig més endavant, es gira a la dreta (S) i s'entra a l'Eucaliptus. 9,52 km (1 m). Urbanització l'Eucaliptus. Es baixa a migdia fins a la platja del mateix nom. S'entra dins dels límits del Parc Natural del Delta de l'Ebre (km 9,70, 1 m). Es tomba a la dreta (SO) seguint les marques de rodament en direcció al Trabucador. Vorejant el límit de la platja, amb el mar a l'esquerra, es passa pel costat del càmping Mediterrani Blau. Més enllà (km 12,43, 0 m), es creua un rec que desemboca al mar. Es continua cap al SO. 14,40 km (0 m). Es deixa a la dreta la pista asfaltada que porta a la carretera TV-3405 i als Muntells, per on després s'anirà. Es prossegueix cap al SO i s'entra al Trabucador, una llarga i estreta llenca de terra que tanca la badia dels Alfacs pel S a manera d'istme i acaba eixamplant-se formant una península: la Punta de la Banya. 20,60 km (0 m). Les Salines Velles. Aquí comença la Reserva Natural de la Punta de la Banya, d'accés restringit. Cal baixar de la bicicleta. Una mica més enllà, hi ha una plataforma d'observació. Es gira enrere fins a l'anterior desviació. 26,80 km (1 m). Desviació a l'esquerra per una pista asfaltada que es dirigeix al NO. Cal seguir-la fins al càmping de la Tancada (km 29,70, 0 m). Es tomba a la dreta (N) fins que es desemboca a la pista que rodeja l'estany de la Tancada. 30,42 km (2 m). La Tancada. Reserva natural. Es gira a la dreta (E) seguint un tram de l'itinerari senyalitzat de la Tancada. 300 m més enllà, es vira al N, a l'esquerra, deixant el camí de la Tancada. Se segueix per la pista i, a la primera bifurcació, es tomba a la dreta (NE; km 31,00, 0 m). S'és enmig d'extensos arrossars. Es desemboca a una pista ampla, que se segueix a l'esquerra (NO) fins que es pren el primer trencall de la dreta (NE). 32,10 km (0 m). Bifurcació. Es tomba a la dreta (NE), es passa pel costat del mas de la Mota i es desemboca a la carretera TV-3405 (km 33,52, 2 m), que se segueix a l'esquerra (NO). 34,72 km (2 m). Bifurcació. Es continua a la dreta (NE) per la carretera de Sant Jaume d'Enveja (la TV-3404), que ja no es deixa fins a tornar al punt d'inici de l'itinerari. 37,43 km (2 m). CEIP de Sant Jaume d'Enveja, punt de partida i final del recorregut. Hi ha l'opció d'arribar-se a la Cava, poble pertanyent al municipi de Deltebre, bé pel pas de barca de l'embarcador de Sant Jaume d'Enveja (a 1,30 km) o bé pel pont nou. A la Cava hi ha l'Ecomuseu del Parc Natural i l'oficina d'informació del parc. Llocs emblemàtics Les Salines Velles Els arrossars Mirador de la Punta de la Banya El Montsià rere el delta Punta de la Banya Els Alfacs i la Punta de la Banya Els Muntells Canal de la Dreta de l'Ebre Comarques:Montsià Distància:37.43 km Desnivell Pujada:10.0 m Desnivell Baixada:10.0 m Senyalització:Parcialment Durada:2 h 45 min Temes:Esport | Natura Tipologies:Patrimoni paisatgístic     Criteris d´us de aquestes rutes   Veure restaurants aqui Veure hotels aqui   Font: Generalitat de Catalunya. Dirección General de Turismo / Dada d'actualització : 30/09/2010

Etiquetes: costa daurada, mont-ral, llocs d'interès, què veure i què visitar a salou, què veure i què visitar a cambrils, què veure i què visitar a tarrragona, què veure i què visitar a reus, què veure i què visitar a la pineda platja