D'Arbolí al santuari de Puigcerver

Alforja

Itinerari per les serres limítrofes del Baix Camp i del Priorat que permet conèixer la capçalera del riu d'Arbolí i gaudir d'àmplies panoràmiques sobre l'entorn. Des d'Arbolí, es davalla al fons de la vall solcada pel riu homònim. Entre boscos i camps de conreu, travessant el coll d'Alforja, s'arriba al santuari de Puigcerver, dins dels límits del municipi d'Alforja. Diferents punts de l'itinerari resulten bons miradors de la contrada: es contemplarà el pintoresc poble de Siurana i el seu embassament, així com el serrat dels Colls, les Obagues i la vall d'Alforja. A l'anada, en què se segueix el recorregut del sender GR 7, senyalitzat amb marques blanques i vermelles, el tram de baixada des de la carretera d'Arbolí a Cornudella fins al fons de la vall és difícil i pot obligar a baixar de la bicicleta en diversos punts (tanmateix, pot evitar-se fent servir el mateix trajecte de tornada que discorre entre el molí del Racó i aquesta carretera per una pista totalment ciclable). Per arribar a Arbolí des de Reus, es pren la carretera N-420 en direcció a Falset, es trenca a la dreta (NO) per la C-242 a l'alçada de les Borges del Camp, es travessa aquesta població i s'accedeix al coll d'Alforja, on s'agafa, també a la dreta, i en direcció N, la TV-7012, que hi duu directament. El punt de sortida és la zona d'estacionament que hi ha a l'entrada d'Arbolí, al costat de l'abundosa font de la Vila. 0,00 km (712 m). Font de la Vila. Es creua el casc urbà cap a ponent pel carrer Major deixant l'Ajuntament a l'esquerra. A la sortida, es continua en direcció O per la carretera d'Arbolí a Cornudella de Montsant. A la dreta (N) s'albira el serrat dels Colls. 1,06 km (676 m). Bifurcació. S'abandona la carretera i es pren un trencall de l'esquerra, senyalitzat com a GR 7, que davalla cap al SO. 100 m després, es deixa un desviament a l'esquerra (SE). Es prossegueix descendint, la pista fa una llaçada i una mica més avall es deixa un trencall a l'esquerra que porta a un mas proper. S'acaba la pista i es continua pel camí de bast que baixa fortament en direcció SO deixant a la dreta el maset del Tafonell i el camí que hi accedeix. Més enllà, destaquen al N les roques de la Bardina. El senderó zigzagueja perdent alçada. Se segueixen les marques del GR. Ja a baix, es deixa una desviació a l'esquerra (km 1,77, 546 m) i, continuant recte (NO), es desemboca a una pista. 1,92 km (529 m). Pista del camí de la Vall, que comunicava els nombrosos molins paperers del riu d'Arbolí amb el Priorat i el Baix Camp. Se segueix a la dreta (NO) per la pista principal. 2,53 km (479 m). Molí del Racó. Font a mà esquerra, sota el camí. Es deixa l'edifici a la dreta i se surt a una bifurcació: cal girar a l'esquerra (S) i travessar el riu d'Arbolí per un pont. Després es tornarà per aquí. Es tomba cap al SO i es puja per la pista principal fent giragonses per guanyar alçada amb comoditat. Es deixen dos desviaments a la dreta, es creua el torrent de la Font Freda per un pont, un segon torrent més petit i es troba una altra bifurcació. 4,32 km (525 m). Bifurcació. Per l'esquerra se'n va el GR 7 (més tard es tornarà per aquí); ara cal seguir recte cap al NE per la pista que discorre planerament enmig del bosc. 200 m més enllà, la pista gira a migdia. Es deixa un trencall a la dreta i es remunta cap al coll d'Alforja. Es franqueja una barrera i se surt a la carretera. 4,84 km (552 m). Carretera C-242: cal agafar-la a mà esquerra (S). S'ascendeix fins al coll d'Alforja (km 6,60, 632 m). 150 m abans, s'ha deixat a l'esquerra la desviació per on puja el sender GR 7 i que després es farà servir per tornar. S'abandona la carretera i es pren una pista de la dreta (senyalització del GR 7) que fa una ziga-zaga i es dirigeix cap al S deixant un desviament a la dreta. Es continua per la pista principal seguint el GR 7 i gaudint de bones vistes de la serra de Molló i de la vall d'Alforja tot deixant diversos trencalls secundaris a banda i banda, entre ells els camins que remunten d'Alforja al coll de Cortiella, un dels quals està senyalitzat com a PR C-88. 13,08 km (762 m). Trencall d'accés al santuari de Puigcerver. Es deixa la pista principal i es puja a la dreta (NO). S'arriba, així, a la Mare de Déu de Puigcerver o de les Neus de Puigcerver (km 13,31, 780 m). Magnífica panoràmica de la contrada. L'edifici actual data del s. XVII, però ha estat reformat en diverses ocasions. Es desfà el camí fins al coll d'Alforja. 19,98 km (632 m). Coll d'Alforja. Es tomba a l'esquerra (NO), es baixa durant 150 m per la carretera C-242 i es pren, a la dreta (NO), l'antic camí ral de Cornudella de Montsant -pertanyent al Priorat- a Reus -al Baix Camp-, senyalitzat com a GR 7 (pal indicador). Es franqueja una cadena i se segueix a ponent davallant per dins d'un bosc espès. Al km 20,84 (575 m), en un indret molt humit i esponerós, la pista, rodejada de grans alzines, creua una torrentada i gira a la dreta (NO): s'és al costat de l'abundosa font Freda, que queda a la dreta del camí, al costat d'una gran bassa enfonsada en el torrent. Es continua descendint. Més endavant, el camí es fa més estret i empitjora. 21,37 km (526 m). Es desemboca al desviament de la pista de l'anada, que ara es pren cap a la dreta (SE), en baixada. 23,07 km (475 m). Havent travessat el riu d'Arbolí, es retroba la desviació del molí del Racó. Ara es tomba a l'esquerra (O) deixant el molí i la senyalització del GR 7 a la dreta (E). 400 m més enllà, la pista gira al N, es deixa una desviació a la dreta i s'ascendeix fent àmplies llaçades en direcció a la carretera d'Arbolí a Cornudella tot deixant més amunt (km 24,63, 598 m) un altre trencall a la dreta i, 150 m després, un més a l'esquerra. Es franqueja una barrera i se surt a la carretera. 25,02 km (644 m). Carretera d'Arbolí a Cornudella. S'agafa a la dreta (NE) i es fa cap a Arbolí vorejant les roques del Coll de la Creu. Es tenen magnífiques panoràmiques sobre l'embassament de Siurana, damunt del qual destaca la silueta de la petita població del mateix nom i, al fons, la serra de Montsant. 28,42 km (712 m). Arbolí. Punt de partida i final del recorregut. Llocs emblemàtics El Puigcerver Coll de Cortiella Santuari de la Mare de Déu de Puigcerver Vall del riu d'Arbolí Roques de la Bardina Comarques:Baix Camp Distància:28.42 km Desnivell Pujada:710.0 m Desnivell Baixada:710.0 m Senyalització:Parcialment Durada:2 h 30 min Temes:Esport | Natura | Cultura     Criteris d´us de aquestes rutes   Veure restaurants aqui Veure hotels aqui   Font: Generalitat de Catalunya. Dirección General de Turismo / Dada d'actualització : 30/09/2010

Etiquetes: costa daurada, alforja, llocs d'interès, què veure i què visitar a salou, què veure i què visitar a cambrils, què veure i què visitar a tarrragona, què veure i què visitar a reus, què veure i què visitar a la pineda platja