Els Castells de Gaià

Barberà de la Conca

La ruta dels Castells de Gaià convida a descobrir antigues edificacions gairebé mil·lenàries a través de la frontera natural que suposà el riu Gaià en temps de la Marca Hispànica. Castells i torres, en diversos estats de conservació, resten amagats al viatger resistint el pas dels anys i recordant constantment el passat d'aquestes terres. Es tracta d'un retrobament amb l'època medieval i amb la natura a cavall de les comarques de la Conca de Barberà, l'Alt Camp i el Baix Camp. La ruta s'inicia a Biure de Gaià, al peu del seu senyorial castell, al qual es puja al final de la ruta. A Biure s'arriba des de Montblanc prenent la carretera C-241d en direcció NE cap a Santa Coloma de Queralt per trencar posteriorment a la dreta per la TV-2014. Una altra alternativa és fent punt de sortida i arribada a Pontils, on s'arriba des de Santes Creus i el Pont d'Armentera, visitant de pas castells com el de Querol i l'inexcusable de Santa Perpètua de Gaià. Des de l'ample aparcament de la Creu de Biure (627 m) cal dirigir-se al sud fins a l'ermita de Sant Miquel i les runes del castell de Montclar (km 4,56, 938 m, 1 h 15 min) per un seguit de pistes totalment senyalitzades. Abans de contemplar-los, es corona el cim de Montclar (948 m), situat uns metres al sud del castell. La ruta més habitual d'ascensió al castell de Montclar des de Pontils es pel Clot de Sant Miquel i, un cop al coll amb què culmina el Clot, ja sota el Montclar, es puja al cim per un camí en direcció nord. Aquest itinerari ara es fa de baixada. Primer es baixa pel vessant est de Montclar cap al sud fins al coll que tanca el Clot de Sant Miquel (km 5,51, 774 m) i, després, es fa tot el Clot cap al nord-est fins al torrent de Biure (km 8,75, 566 m). La baixada de Montclar per la carena del nord-est que surt de l'ermita no és recomanable (Relliscall del Cavall), primer per l'espadat que cal seguir una bona estona a la dreta, i després per la densa vegetació. Un cop al torrent de Biure se segueix igualment cap al nord remuntant al mas de Tous i al coll per on passa la pista asfaltada de Pontils a Biure (km 9,19, 605 m), per la qual es tornarà més tard. Però en lloc de seguir l'asfaltat, es gira per la carena a la dreta en direcció est per pujar al Castellot (km 9,64, 645 m, 2 h 30 min). Es baixa a Pontils salvant el rocam cap al nord-est i, un cop al bosc, cal dirigir-se en direcció sud cap al cementiri. Es visita Pontils (km 10,16, 550 m) i es torna a Biure de Gaià prenent primer la carretera T-201 en direcció nord cap a Santa Coloma de Queralt per trencar a l'esquerra, cap a ponent, per la pista asfaltada esmentada anteriorment. Un cop a Biure es puja finalment al seu castell (653 m). Llocs emblemàtics Castell de Biure de Gaià i església de Sant Joan Castell de Biure de Gaià El Castellot Castell de Montclar i ermita de Sant Miquel Castell de Montclar Montclar Ermita de Sant Miquel de Montclar Comarques:Conca de Barberà Distància:15.55 km Desnivell Pujada:540.0 m Desnivell Baixada:540.0 m Senyalització:No Durada:4 h Temes:Natura | Cultura    Criteris d´us de aquestes rutes   Veure restaurants aqui Veure hotels aqui   Font: Generalitat de Catalunya. Dirección General de Turismo / Dada d'actualització : 26/01/2007

Etiquetes: costa daurada, barberà de la conca, llocs d'interès, què veure i què visitar a salou, què veure i què visitar a cambrils, què veure i què visitar a tarrragona, què veure i què visitar a reus, què veure i què visitar a la pineda platja