Aguiló, la Pobla de Carivenys i les Roques

Barberà de la Conca

Ruta en bicicleta que es desenvolupa per l'extrem N de la Conca de Barberà i entra també a l'Anoia. El trajecte discorre entre camps i conreus esquitxats per petits rodals de bosc i per estretes i tranquil·les carreteres, pistes i camins del terme municipal de Santa Coloma de Queralt, encara que la vila comtal no forma part de l'itinerari. El punt de sortida i d'arribada és Aguiló. Es visiten, també, les petites poblacions de la Pobla de Carivenys i de les Roques. Per arribar a Aguiló des de Montblanc, la capital comarcal, es pren la carretera C-241 en direcció NE fins a Santa Coloma de Queralt. Des d'aquesta població, es continua durant 4,5 km per la mateixa carretera, també cap al NE, fins a Aguiló. Aguiló és un bonic poble estratègicament situat dalt d'un turó de 809 m d'altitud, coronat per un castell, ara en ruïnes, des d'on hi ha una magnífica panoràmica sobre l'anomenada Baixa Segarra i el proper pla dels Àlbers. Va ser cap de partit d'un terme que comprenia els nuclis de les masies d'Almenara, la Pobla de Carivenys i les Roques, precisament el recorregut que abasta el present itinerari. Durant el s. XX, va passar a formar part de Santa Coloma de Queralt. Cal visitar-hi les restes del castell medieval, documentat ja al s. XI, i l'església parroquial de Santa Maria. Al S del poble, hi ha l'església romànica de Sant Vicenç d'Aguiló (s. XII), que es pot contemplar a la tornada. 0,00 km (803 m). Aguiló. Des de sota del castell, tot deixant l'església de Santa Maria a la dreta, se surt de la població cap a llevant pel carrer que baixa als camps. Ja als afores, hi ha una cruïlla de camins. Deixant dos trencalls a la dreta (N) i dos a l'esquerra, es continua en direcció SE per la pista asfaltada, es passa entre dos edificis i s'accedeix a una bifurcació. 0,38 km (782 m). Bifurcació. Es gira a l'esquerra (E) pel camí asfaltat de Bellprat. La pista tomba al SE. 1,49 km (767 m). Cruïlla. Es deixa el camí de Bellprat i es gira a l'esquerra (E) pel segon desviament (el primer es correspon amb el camí ral de Santa Coloma a Igualada). 150 m després, es deixa la pista principal i s'agafa la que surt a la dreta (SE). Sense canviar de direcció, s'arriba a les masies d'Almenara. 2,70 km (802 m). Es desemboca a una pista transversal. A l'altra banda, una mica més a migdia, hi ha les runes de l'església romànica de Sant Jaume d'Almenara, de la qual es conserven els murs principals i la porta d'entrada. Es tomba cap al N seguint per la pista ampla. 3,38 km (782 m). Se surt a la pista que prové de la desviació amb el camí de Bellprat. Es gira a la dreta (NE). La pista discorre pel fil de la carena, primer en suau pujada i després en baixada. 4,60 km (705 m). Confluència amb el camí ral de Santa Coloma a Igualada. Es tomba fortament a l'esquerra (O) deixant a la dreta la continuació del camí ral i un trencall que duu a la masia de cal Quildo. Se segueix pel camí ral en direcció a Aguiló fins a una bifurcació (km 5,13, 719 m), en què es pren la pista de la dreta que davalla cap al N en direcció a cal Teuler tot deixant desviacions secundàries a esquerra i dreta. 6,00 km (662 m). S'és davant de cal Teuler. La pista gira a l'esquerra (O) fent un revolt en què surt un camí cap al N que, realitzant una llaçada, puja fins a l'ermita romànica de Sant Pere de Goda (situada a 450 m; mereix una visita, tot i el seu mal estat de conservació). Es prossegueix per la pista, es travessa un torrent, es tomba al N i s'accedeix al fons de la vall de la riera de Goda (km 6,52, 630 m). La pista creua la riera, deixa un trencall a la dreta i gira al NE, en pujada. Més amunt, als 7,08 km (689 m), hi ha una bifurcació enmig d'un fort revolt al NO: es continua a l'esquerra (NO/O) i se surt a la carretera. 7,42 km (720 m). Coll de la Goda. Carretera C-241c de Montblanc a Manresa. Cal travessar-la en direcció N i agafar la pista que hi ha a l'altra banda. La pista fa una ziga-zaga dreta-esquerra i s'encara al NO tot descendint en direcció a la Pobla. 8,27 km (696 m). La Pobla de Carivenys. Es creua aquesta petita població cap a ponent deixant l'església de Sant Joan Baptista a la dreta i se surt per la carretera de les Roques, que se segueix també en direcció O. Al punt quilomètric 10,11 (646 m), es passa pel costat de la magnífica masia de cal Requesens, que queda a la dreta (E). 10,37 km (645 m). Les Roques, petit nucli rural on destaca l'església romànica de Sant Pere, del s. XII. Es parteix del vilatge en direcció NO i es desemboca a la carretera d'Argençola, que se segueix a l'esquerra (SO). Passats més de 3 km, la carretera tomba a l'O: cal parar-hi atenció. 13,62 km (717 m). Bifurcació. En aquest revolt a la dreta (O) que fa la carretera per unir-se a la T-221, cal deixar-la i trencar a l'esquerra per una pista que es dirigeix a llevant cap a Aguiló, ja ben visible dalt del turó. Es desemboca a la carretera C-241 just en el trencall d'accés a Aguiló, que cal prendre. Quan la carretera gira a ponent per enfilar-se al poble, surt, a mà dreta, un trencall que porta a l'església de Sant Vicenç d'Aguiló, datada al s. XI (és a 100 m). 15,03 km (803 m). S'és sota el castell d'Aguiló, punt de partida i final del recorregut. Llocs emblemàtics Restes del castell d'Aguiló Església de Santa Maria d'Aguiló Església de Sant Pere de les Roques Cal Requesens Les Roques Església de Sant Joan Baptista de la Pobla de Carivenys La Pobla de Carivenys Església de Sant Vicenç d'Aguiló Aguiló Comarques:Anoia | Conca de Barberà Distància:15.03 km Desnivell Pujada:340.0 m Desnivell Baixada:340.0 m Senyalització:Parcialment Durada:1 h 5 min Temes:Natura | Cultura     Criteris d´us de aquestes rutes   Veure restaurants aqui Veure hotels aqui   Font: Generalitat de Catalunya. Dirección General de Turismo / Dada d'actualització : 30/09/2010

Etiquetes: costa daurada, barberà de la conca, llocs d'interès, què veure i què visitar a salou, què veure i què visitar a cambrils, què veure i què visitar a tarrragona, què veure i què visitar a reus, què veure i què visitar a la pineda platja