De Tarragona a Salomó

El Catllar

Recorregut entre Tarragona i Salomó a través de les conques dels rius Francolí i Gaià que travessa l'àrea industrialitzada de l'entorn metropolità i s'endinsa per la ruralia nord-oriental de la comarca, on es manté una significativa activitat agrícola que destaca pel conreu d'avellaners, oliveres, ametllers, vinyes i horts, i per la ramaderia de porcí i aviram. Durant el trajecte, es visiten llocs històrics, com el pont del Diable, a Tarragona, i poblacions que conserven l'aspecte tradicional com els Pallaresos, la Secuita, l'Argilaga, Peralta, Renau i Vilabella. Després d'un període de forta pluja, cal informar-se de si és practicable el pas a gual pel riu Gaià entre Vilabella i Salomó. Es pot tornar a Tarragona amb tren, desfent el camí d'anada o, encara millor, seguint l'itinerari "De Salomó a Tarragona" (Palau Robert) per Vespella de Gaià i el Catllar. 0,00 km (60 m). Es parteix de Tarragona des del Camp de Mart. Davant de l'auditori, s'agafa l'avinguda del Camí del Cementiri en direcció NO i s'arriba a la rotonda d'accés a l'autovia de circumval·lació o carrer de les Arcades. Es passa a l'altra banda de l'avinguda (km 0,28, 53 m) i es continua cap al NO per un voral separat de la circulació, es creua l'autopista AP-7 per sota i s'accedeix a la rotonda que hi ha davant del cementiri. Es gira a l'esquerra (O) seguint per la carretera TP-2031 i es voreja el cementiri, que queda a la dreta. Quan es tomba al N, es deixa la carretera travessant-la cap a l'esquerra i es puja per l'avinguda de Puig i Valls, que fa una ziga-zaga. En el segon revolt a l'esquerra, quan el carrer gira a ponent (O), es continua cap al N per un camí que travessa el nucli urbà de la Muntanya de Sant Pere. 1,63 km (100 m). Se surt davant de les instal·lacions de la companyia d'aigües de Tarragona EMATSA: es tomba a l'esquerra (NO) i es desemboca a la travessera del Camí de Sant Pere, que es pren a la dreta (NE). Més enllà, hi ha una petita rotonda: es gira en direcció N/NO i s'agafa el carrer del Camí del Pont del Diable. Es travessa el barri de Sant Pere i Sant Pau. A la sortida del nucli urbà, se segueix pel camí del Pont del Diable, que es dirigeix cap al NO. Es deixa un trencall a l'esquerra (O) al punt quilomètric 3,24 (91 m) i, passant pel costat de la caseta de control d'abastament d'aigua de l'Ebre, s'inicia un fort descens per un terreny irregular i rocallós que obligarà a baixar de la bicicleta. En ser davant de l'autopista AP-7, es tomba a l'esquerra (O) i es continua davallant. Es creua el barranc. 3,59 km (54 m). Pas soterrat de l'autopista. Es franqueja la tanca de protecció per una porta giratòria, es baixen unes escales i es travessa l'autopista per un túnel. A l'altra banda, se surt sota el pont del Diable, l'aqüeducte romà que queda a la dreta (E). S'és dins dels límits del Parc Ecohistòric del Pont del Diable. Se segueix cap al N per un camí que descendeix, creua el fons del barranc una altra vegada, fa una ziga-zaga cap a l'E i travessa l'aqüeducte per sota en direcció a llevant. Es creua una pista (km 4,47, 51 m) i es continua cap al NE. La pista zigzagueja per dins del bosc, es deixen dos desviaments a la dreta i se surt al camí del mas dels Arcs. Es gira a la dreta (E). 5,62 km (83 m). Mas dels Arcs, en ruïnes. Es prossegueix pel camí senyalitzat amb les marques blanques i grogues del PR C-159, que surt en direcció NE, en pujada i deixant una desviació a l'esquerra. Es desemboca al revolt d'una pista i es continua a l'esquerra (NE) creuant-ne una altra uns metres després. 7,01 km (132 m). Se surt a una pista que ve de la dreta. Se segueix recte (NE) i, 100 més enllà, es gira a l'esquerra (N) en lleugera baixada per agafar el camí (senyals del PR) que, enmig del bosc, voreja per dalt la cinglera o balç de la Cova del Garrot, on es travessa una línia elèctrica (km 7,40, 121 m). El camí tomba al NO i surt a l'extrem occidental de la urbanització dels Hostalets, que pertany al municipi dels Pallaresos (km 7,73, 130 m). Es gira a la dreta (E) pel carrer del Camí del Mas del Frare fins a una bifurcació, on es tomba cap al NE prenent el carrer de la Selva en descens. Es passa pel fons de la vall i es continua, ara pujant, pel carrer de l'Empordà, primer, i pel de l'Antic Corriol, després. Se surt de la urbanització pel Camí del Mas del Frare en direcció NE/N, en lleugera baixada, per fer cap als Pallaresos. 10,01 km (113 m). Els Pallaresos. S'hi entra pel costat de la casa Bofarull i se segueix pel carrer Barcelona fins a la cruïlla de les carreteres TP-2235, que es dirigeix a Sant Salvador, i TV 2236, a Perafort. Es continua per aquesta darrera en direcció N cap a Perafort. Als 50 m, es deixa i s'agafa un camí de la dreta (NE) que voreja un escorxador. Es deixa un trencall a l'esquerra i es continua recte (NE) en direcció al mas de la Gorra creuant vinyes i conreus de fruiters. Es desemboca a una pista, es prossegueix cap al NE i, 70 m més endavant, es gira a l'esquerra (NO). 11,68 km (161 m). Sota unes torres d'alta tensió, es tomba a l'esquerra i se surt al camí dels Pallaresos a la Secuita, que es pren a la dreta (NE). Se surt a la pista de servei de la línia de tren de gran velocitat (es veu l'edifici de l'estació de Tarragona-la Secuita al NO). Es continua a la dreta (E), es creuen les vies per sobre i se segueix per la pista que, girant al N, fa cap a la Secuita desembocant prèviament a la carretera TV-2231. 14,53 km (157 m). La Secuita. Es travessa el poble en direcció N pels carrers de Sant Cristòfor, de la Victòria i de la Creu, tot seguint el traçat urbà de la carretera, i se segueix fins a la cruïlla amb la TP-2031. Es passa la rotonda cap a l'E i s'arriba a l'Argilaga (km 16,34, 170 m) pel carrer Nou fins a la plaça de l'Església. Pels carrers de Sant Roc i de les Escoles, es continua cap al N/NE prenent una pista ampla i en bon estat que passa pel costat del cementiri. 18,00 km (170 m). Peralta. Es travessa la pista d'accés a aquest petit nucli, en què sobresurt el campanar d'espadanya de la seva antiga església. Es continua cap al NE deixant unes ruïnes a la dreta. S'accedeix a l'ermita de la Mare de Déu del Lloret després de passar vora una font (km 18,75, 152 m) i es remunta fins a la carretera TV-2033, que es pren a la dreta (SE). 19,20 km (160 m). Entrada a Renau (senyalització). Després de visitar el poble, es continua pujant cap al NE pel camí de Vilabella. Es travessa la línia de ferrocarril Lleida-Barcelona (km 21,01, 206 m) i, continuant l'ascensió, s'entra a Vilabella pel carrer de Castellví (km 21,96, 250 m). Al capdamunt, es tomba a l'esquerra pel carrer d'Avall, es passa per davant de l'Ajuntament i es gira a la dreta pel carrer del Roser. Tot baixant, se surt de la vila cap al SE i s'agafa la pista de l'antiga carrerada de Valls al Vendrell, asfaltada, en direcció a Salomó. Es baixa a la profunda vall del Gaià. 24,56 km (188 m). Es creua el riu Gaià per un gual cimentat i es remunta cap al SO prop de l'esvelt viaducte del ferrocarril, anomenat dels Set Ponts. Fent una ziga-zaga, la pista tomba al N i després s'encara de nou a migdia. Es deixa un trencall a la dreta (km 25,51, 236 m), es gira a llevant i s'arriba al fil de la serra, on hi ha una cruïlla (km 25,84, 238 m). Es continua recte (NE) i comença la baixada. La pista tomba al S i fa cap a una cruïlla on ve a raure el camí que puja del Catllar pel mas del Cardenal (km 26,90, 205 m). Es gira a l'esquerra (E) i se segueix per la pista asfaltada en direcció a Salomó, on s'entra pel raval de Cal Toni. Es travessa la riera i, pel carrer de la Font, s'accedeix al centre de la vila. 28,69 km (164 m). Ajuntament de Salomó. Fi del recorregut. Llocs emblemàtics Pont del Diable o Aqüeducte de les Ferreres Els Pallaresos Ermita de la Mare de Déu de Lloret Peralta Església de Santa Maria Salomó Comarques:Alt Camp | Tarragonès Distància:28.69 km Desnivell Pujada:640.0 m Desnivell Baixada:536.0 m Senyalització:Parcialment Durada:2 h 15 min Temes:Esport | Natura | Cultura     Criteris d´us de aquestes rutes   Veure restaurants aqui Veure hotels aqui   Font: Generalitat de Catalunya. Dirección General de Turismo / Dada d'actualització : Data d'actualització : 30/09/2010

Etiquetes: costa daurada, el catllar, llocs d'interès, què veure i què visitar a salou, què veure i què visitar a cambrils, què veure i què visitar a tarrragona, què veure i què visitar a reus, què veure i què visitar a la pineda platja