Recorregut per l'interior del delta de l'Ebre

Mont-ral

Amb una superfície de 320 km2, el delta de l'Ebre és la major àrea humida dels Països Catalans i un dels hàbitats aquàtics més importants de la Mediterrània occidental. L'any 1983 la Generalitat de Catalunya va aprovar la creació del Parc Natural del Delta de l'Ebre. El gran delta està dividit en dos fragments gairebé simètrics entre els quals discorre el riu. La meitat N pertany a la comarca del Baix Ebre, la del S a la del Montsià. L'itinerari que es proposa permet conèixer el marge esquerre. Es discorre dins dels límits del municipi de Deltebre, que agrupa les viles de la Cava i de Jesús i Maria. És recomanable portar binocles i teleobjectius per poder abastar les aus des dels miradors situats durant el recorregut. Cal situar-se al nucli de la Cava, al municipi de Deltebre. S'hi arriba des de diverses carreteres locals a partir de l'autopista AP-7 (sortida 40-Tortosa) o des de la N-340 en el tram comprès entre l'Aldea i Amposta. El punt de sortida de l'excursió en bicicleta és l'Ecomuseu del Delta de l'Ebre, ubicat a la carretera TV-3454 d'Amposta a Deltebre, al costat de l'estació d'autobusos i prop de l'oficina d'informació turística i de l'alberg de joventut Antoni Batlle. Recorregut pràcticament pla que discorre a nivell del mar. 0,00 km (2 m). Entrada a l'Ecomuseu del Delta. Des del carrer Martí Buera, cal dirigir-se cap a ponent deixant l'edifici a mà dreta. Se surt al carrer Girona i es gira a l'esquerra (S) en direcció al riu prenent el carril bici que discorre per la banda dreta (O). 1,12 km (1 m). Riba esquerra de l'Ebre, al costat del Pont Nou i del vell embarcador que permet passar el riu amb barca. Aquí es coincideix amb el sender de gran recorregut GR 99 o Camí de l'Ebre, que uneix Fontibre, on neix el gran riu, amb la seva desembocadura. Cal girar a l'esquerra, cap a llevant, seguint el carril bici que transcorre pel mig de l'ample i llarg passeig adossat al riu. 4,25 km (1 m). S'acaba el passeig quan el riu tomba suaument cap al SE. Es deixa la ribera i es torça a l'esquerra (NE) pel vial que es dirigeix a una rotonda on conflueixen les carreteres T-340 (que va de Deltebre a Riumar) i TV-3454. Es ressegueix la rotonda en direcció N deixant la carretera de Riumar a mà dreta; a l'altra banda, es passa pel pont del canal de l'Esquerra de l'Ebre i, immediatament després (km 4,52, 1 m), es gira a la dreta per agafar el vial de servei del canal, deixant al davant (NE) el camí del Toll, per on després es tornarà. S'avança cap a llevant sempre arrambats a l'aigua. 9,35 km (1 m). El vial s'acaba quan la carretera T-340 -que discorre per l'altre cantó de l'aigua- ha de creuar el canal. Es gira a l'esquerra (N) i després a la dreta (E) per creuar la carretera utilitzant la rotonda que hi ha a l'altra banda. Allà, tot deixant el curs del canal a mà dreta, s'agafa el camí que avança en direcció NE pel costat S de la carretera separat de la calçada per una tanca de bardisses i arbres (senyalització del GR 99). Es deixa a la dreta un parc zoològic i d'activitats a la natura (Deltàrium). Al cap de 2 km i mig, el camí i la carretera viren al S i s'arriba, de nou, a la vora del riu. 11,86 km (1 m). Embarcador de Ca la Nuri o de les Golondrines. La carretera T-340 s'acaba aquí, arran del riu, en un complex turístic dotat de restaurants, hotels i embarcador. Davant, a l'altre costat de l'aigua, es veu la gran illa de Buda. Es continua cap a llevant pel passeig que costeja el riu. S'arriba al port fluvial de Deltebre, on hi ha el Club Nàutic Riumar (km 12,67, 1 m), es voregen els molls i es continua cap a la desembocadura del riu passant, primer, pel costat d' un càmping i, després, tornant al costat del riu per un ample passeig que disposa d'un carril bici. Al fons, ja vora la mar, s'aixequen les siluetes del mirador del Garxal i del far de Buda. 14,56 km (1 m). Desembocadura de l'Ebre i mirador del Garxal. Després de pujar-hi per veure el magnífic entorn que s'hi divisa, es continua girant, ara cap al NO, per un camí barrat als vehicles de motor amb una tanca que dóna accés a l'espai protegit del Garxal. Entre dunes, canyissars i salobrars, s'arriba a l'aguait de la bassa o llacuna del Garxal (km 15,00, 1 m). Es continua cap al NO. 600 m més enllà hi ha un altre observatori d'aus al qual s'accedeix per una passera. El camí fa una ziga-zaga i continua avançant cap al NO. 16,00 km (2 m). Urbanització de Riumar; passeig Marítim. Es continua anant cap al NO fent servir el carril bici del passeig. Quan aquest s'acaba, es continua en la mateixa direcció pel camí que passa entre el càmping Riumar i la platja. 17,63 km (2 m). El camí gira a l'esquerra (SO) i desemboca en un terreny parcel·lat per un vial, pretès carrer del que es preveia que seria l'ampliació de Riumar. Se segueix pel vial durant 300 m, es tomba a la dreta (NO) per un altre carrer i es desemboca a la pista asfaltada que dóna accés a Riumar des del N. 18,72 km (1 m). Pista asfaltada. Es gira a l'esquerra (SO) i se segueix per la calçada asfaltada. Es desemboca al canal del Desaigüe del Penal, on es tomba a la dreta (km 21,30, 1 m) seguint per la pista asfaltada durant 700 m fins a sortir a la cruïlla del camí del mas de la Bombita (km 22,07, 1 m). Es gira a l'esquerra (E). 22,90 km (1 m). Mas Juanito. La pista gira a l'esquerra (SO), però l'itinerari es dirigeix al mirador del Canal Vell passant pel costat de la casa, que es deixa a mà esquerra. Es passa un cadenat i s'agafa el camí que hi ha a l'altra banda cap a la dreta (N). 23,55 km (1 m). Mirador del Canal Vell. Es torna enrere, es passa un altre cop pel costat del mas Juanito i es continua en direcció SO/S durant mig quilòmetre. A l'alçada del mas de la Parrilla, que queda a mà esquerra (E) de la pista (km 24,70, 1 m), es gira a la dreta (O). S'és al camí del Toll, que se seguirà fins a la Cava, primer en direcció a ponent, fins al mas del Josep del Toll (km 26,95, 2 m), on es gira a l'esquerra (S) fins que es desemboca a la rotonda de les carreteres T-340 i TV-3454 (km 28,00, 1 m), per on ja s'havia passat a l'anada. Es travessa la rotonda i es desfà el camí conegut fins al punt inicial. 32,54 km (2 m). Ecomuseu del Delta i seu del Parc Natural del Delta de l'Ebre. Final del recorregut. L'Ecomuseu reprodueix els ambients naturals del delta: el riu, les llacunes, els arrossars i el bosc de ribera. Hi ha, a més, un recull de l'activitat humana que s'hi ha desenvolupat com la pesca, la navegació fluvial, la construcció de sèquies i canals o el cultiu de l'arròs. A l'aquari es poden observar les espècies de peixos i amfibis més característiques del delta. Llocs emblemàtics Canal esquerre de l'Ebre Ecomuseu del Delta de l'Ebre Arrossars de l'interior del delta Parc Natural del Delta de l'Ebre L'Ebre prop de la desembocadura Mirador a l'Ecomuseu Comarques:Baix Ebre Distància:32.54 km Desnivell Pujada:10.0 m Desnivell Baixada:10.0 m Senyalització:Sí Durada:2 h 35 min Temes:Natura | Cultura Tipologies:Patrimoni paisatgístic     Criteris d´us de aquestes rutes   Veure restaurants aqui Veure hotels aqui   Font: Generalitat de Catalunya. Dirección General de Turismo / Dada d'actualització : 30/09/2010

Etiquetes: costa daurada, mont-ral, llocs d'interès, què veure i què visitar a salou, què veure i què visitar a cambrils, què veure i què visitar a tarrragona, què veure i què visitar a reus, què veure i què visitar a la pineda platja