Recorregut históric per La Vilella Baixa i Cabacés

Alforja

Itinerari senyalitzat pels contraforts meridionals del massís del Montsant, dintre dels límits del Parc Natural de la Serra de Montsant. El recorregut discorre entre Cabacés i la Vilella Baixa pel vell camí ral que unia ambdues poblacions, creua el barranc de Cavaloca, indret on es conserva un pont medieval singular, puja a la capçalera dels cingles dels Montalts i en davalla pel grau dels Bous o del Cargol a través d'alguns trams empedrats. La visita a la font del Racó, situada en un espectacular i engorjat paratge, ofereix un complement magnífic a aquesta ruta en format de travessa que demana utilitzar dos vehicles o preveure el mitjà de tornada al punt de partida. Se surt de Cabacés. Per arribar-hi des de Falset, la capital del Priorat, cal prendre la carretera T-710 fins a la Vilella Baixa i continuar per la T-702 fins al poble. També s'hi pot arribar directament per aquesta última carretera des del trencall de l'Hostal del Pubill, a la carretera C-242 entre el coll d'Alforja i Cornudella de Montsant, tot passant per Poboleda, la Vilella Alta i la Vilella Baixa. Des de la carretera, s'entra a Cabacés pel carrer de Puntarrer fent una giragonsa i s'estaciona el vehicle a l'aparcament que hi ha a mà esquerra. El poble compta amb algunes cases notables amb arcades del s. XVIII. Pel carrer Major es fa cap a la plaça porxada, on se celebra el mercat. Es pot visitar, també, l'església parroquial de la Nativitat, d'una nau amb quatre capelles laterals per banda i d'estil renaixentista força senzill. El temple conté un bell retaule gòtic i un quadre de la Mare de Déu de Loreto de l'any 1624. Més amunt del carrer Major, a la sortida del poble pel cantó N, hi ha l'ermita barroca de Sant Joan, al costat de l'abundosa font del Canal. 0,00 km (342 m). Estacionament a l'entrada de Cabacés. Se surt al carrer del Mig i es comença a caminar cap a l'esquerra (NE) en direcció al centre de la població deixant a mà esquerra el carrer Major i, més endavant, a la dreta, el de Baix. Se surt del poble pel carrer de Sant Miquel seguint els senyals blancs i vermells del GR 171. Es gira a la dreta (S) deixant a l'esquerra la zona esportiva municipal, es desemboca a una pista, es tomba a la dreta (O) i s'agafa la pista que hi ha a continuació. 0,80 km (379 m), 0 h 13 min. Bifurcació. Es deixa un trencall a l'esquerra (SE), que es dirigeix al Racó de les Valls, per on el GR 171 entra a Cabacés, i es continua pujant per la dreta (SO). 60 m després, hi ha una altra bifurcació. Es deixa a la dreta la pista per on se'n va el GR 171, es continua ascendint i la pista inicia una ziga-zaga. En sortir del segon revolt, hi ha un camí a la dreta. 0,96 km (406 m), 0 h 15 min. Bifurcació. Es deixa la pista i es continua pel camí que puja cap al SE tot zigzaguejant. Més amunt (km 1,10, 428 m), es deixa un corriol a l'esquerra (SE) i s'avança a migdia remuntant pel vessant occidental de la serra de la Calçada. 1,70 km (509 m), 0 h 32 min. Coll de Cantacorbs. El camí tomba al NE i després de nou al S resseguint la capçalera de la vall. Al fons (S), es veu l'embassament del Toll de l'Estret o de la Vilella Baixa i, a sobre, el poble de la Figuera. Es va perdent alçada i, al punt quilomètric 2,42 (430 m), es passa sota les roques de les Pedregoses. 100 m més avall, es deixa a l'esquerra una desviació. Es continua baixant fent giragonses i en fort pendent. Al km 2,91 (323 m), es creua una pista que duu als conreus de les Pedregoses i que ve del camí del mas del Roger. 3,02 km (294 m), 0 h 55 min. Es travessa la pista del camí del mas del Roger. Se segueix en direcció SE deixant, immediatament després, un desviament a la dreta. El camí davalla al fons del barranc de Cavaloca, que es creua pel pont homònim (km 3,26, 253 m, 1 h). Es continua remuntant per l'altra banda del barranc. 3,64 km (304 m), 1 h 09 min. Bifurcació de camins. Es gira a l'esquerra (E/NE) prenent el camí del Coll Empedrat i deixant davant el camí ral, al qual es retornarà després de donar la volta pels Montalts. S'ascendeix en direcció NE sobre els cingles del barranc del Racó, primer, i dels Bassots, després. 5,32 km (521 m), 1 h 48 min. Barraca de pedra seca del Creuetes. Se surt a la pista dels Montalts que, passant pel mas Déu i pel dels Forcans, voreja el Montsant fins a Escala Dei. 20 m més enllà, però, es deixa la pista i es trenca a la dreta per un camí que surt en direcció S/SO. Es travessa el fons del barranc. El camí voreja la cinglera, ara per l'altra banda. 6,64 km (426 m), 2 h 06 min. Comença el descens pel grau dels Bous o del Cargol. El camí, empedrat, descriu 6 ziga-zagues i se situa al peu de la cinglera. 7,04 km (333 m), 2 h 16 min. Bifurcació de camins. Es gira a la dreta (NO) i es voreja la cinglera per fer cap a la font del Racó, situada en una balma a mitja alçada de l'espadat, en un indret espectacular (km 7,32, 339 m). Es torna enrere i, un cop s'és de nou a la bifurcació, se segueix recte (SE) baixant cap al camí ral. 7,86 km (280 m), 2 h 27 min. Camí ral de Cabacés a la Vilella Baixa. Es continua davallant en direcció SE. Una mica més avall, es creua una pista i es continua pel camí que hi ha a l'altra banda. Ja prop de la Vilella Baixa, es desemboca a la carretera T-702. Cal seguir-la a l'esquerra (SE) durant 80 m, en baixada, i desviar-se a la dreta (SE) per un camí que davalla al riu Montsant vorejant el poble pel S fins a l'alçada del magnífic pont Gran (km 9,16, 185 m), medieval. Es tomba a l'esquerra (N) i es puja pel carrer Major cap al centre de la vila passant entre l'església de Sant Joan i l'Ajuntament. Es prossegueix amunt pel carrer de l'Església. 9,51 km (232 m), 3 h. S'és al capdamunt de la Vilella Baixa, a l'estacionament que hi ha al costat de la carretera T-702 (el Cantó del Barrot). Fi del recorregut. A l'extrem oposat de la vila, hi ha el Centre d'Informació del Parc Natural del Montsant. Cal fer una passejada atenta pel poble, veure el carrer Que No Passa, que accedia per sota uns porxos a l'antic nucli original, l'església neoclàssica de Sant Joan Baptista, de tres naus i amb campanar incorporat i, sobretot, les altes cases que s'eleven sobre el riu d'Escaladei, que conformen l'estampa més pintoresca d'aquesta vila. Llocs emblemàtics El pont Gran i la Vilella Baixa La Vilella Baixa Carrer Que No Passa Pont Gran Barranc dels Bassots Església de Sant Joan Baptista Cabacés Retaule gòtic Camí a la Vilella Baixa baixant del coll de Cantacorbs Església de la Nativitat Plaça porxada de Cabacés Cases del s. XVIII de Cabacés Pont de Cavaloca Comarques:Priorat Distància:9.51 km Desnivell Pujada:510.0 m Desnivell Baixada:620.0 m Senyalització:Sí Durada:3 h Temes:Natura | Cultura Tipologies:Patrimoni cultural     Criteris d´us de aquestes rutes   Veure restaurants aqui Veure hotels aqui   Font: Generalitat de Catalunya. Dirección General de Turismo / Dada d'actualització : 30/09/2010

Etiquetes: costa daurada, alforja, llocs d'interès, què veure i què visitar a salou, què veure i què visitar a cambrils, què veure i què visitar a tarrragona, què veure i què visitar a reus, què veure i què visitar a la pineda platja