El pas de l'Ase

Mont-ral
El pas de lŽAse

Recorregut entre Móra d'Ebre i Ascó, a la Ribera d'Ebre, per antics camins de sirga i de mules travessant el pas de l'Ase, un congost on l'Ebre s'obre via entre muntanyes. Aquest indret engorjat és també un punt de separació entre els municipis del nord de la comarca, on ha prosperat la indústria, i els del sud, on predomina l'economia agrària. Durant la ruta, se segueixen els senyals blancs i vermells del sender de gran recorregut GR 99 o Camí de l'Ebre, itinerari que uneix el naixement i la desembocadura del gran riu. Es pot tornar a Móra d'Ebre agafant el tren o l'autobús de línia, amb diversos serveis d'anada i tornada diaris. 0,00 km (28 m). El punt inicial del recorregut és a l'estació d'autobusos de Móra d'Ebre, situada al S de la ciutat. Cal sortir pel carrer del Camí Vell de Benissanet en direcció N mantenint el riu a la dreta. Es creua per sota el pont de Móra, es gira a la dreta i es travessa la plaça de Sant Roc. Es continua pel carrer del Raval de Jesús i, deixant la plaça de l'Ajuntament a l'esquerra, es torça a la dreta per agafar el passeig de l'Ebre. Es passa l'embarcador del club nàutic i se segueix cap al N pel camí del Sovarrec, que voreja una cinglera per sota durant un bon tram i després s'acosta al marge del riu. Es deixen diversos trencalls a la dreta (O). 5,64 km (37 m), 1 h 25 min. Es creua la línia de ferrocarril de Barcelona a Flix per un pas inferior. 6,00 km (31 m), 1 h 30 min. Cruïlla senyalitzada passat el mas de la Sènia de l'Enriqueta. Es travessa el GR 171-1 en el tram entre Garcia i Gandesa. A l'esquerra, hi ha la carrerada de Perles, per on se'n va aquest sender, a la dreta (E), la pista que accedeix al pas de barca de Garcia, que prenem momentàniament per contemplar-lo (km 6,40, 25 m). Es torna a aquesta bifurcació i es continua a la dreta caminant cap al N. Entre camps d'oliveres i vinyes, es passa el baixador de tren de Garcia. Als 8 km de recorregut, es creuen dos torrents. La pista es fa més estreta i s'entra al pas de l'Ase. A partir d'aquí, el riu discorre encaixonat entre les parets del pas, que guanyen alçària i obliguen la via del tren a acostar-se a l'aigua i a circular per dins d'un llarg túnel. 9,83 km (29 m), 2 h 25 min. S'acaba la pista i comença el camí de bast que ha de superar un contrafort muntanyós cercant el pas entre la roca. A l'esquerra, hi ha un abric per si fa mal temps. El camí puja zigzaguejant, es passa pel costat d'una punta on s'ha instal·lat un mirador sobre el pas de l'Ase (km 10,60, 62 m) i es remunta una mica més fins a accedir al punt més alt del recorregut (74 m). Es baixa cap a l'altra banda. Uns metres més avall, a l'esquerra, hi ha una petita balma. Es passa per un tram amb graons i, al final del pas de l'Ase, s'arriba a una pista. Es gira a la dreta (N) deixant la pista a l'esquerra, es travessen les vies del tren per sota i se segueix per la pista que hi ha a continuació. Més endavant, l'itinerari va tombant cap a ponent. 13,45 km (35 m), 3 h 25 min. Es creuen les vies, que ara quedaran a la dreta (N) del recorregut, i, al cap d'1 km, es torna a ascendir per superar els relleus de la Fita. Amb Ascó ja a la vista, es deixa un trencall a l'esquerra i se surt a la carretera C-12B (km 15,60, 69 m), que se segueix a la dreta (NO) fins a l'interior de la vila deixant a mà dreta (E) l'ermita de la Mare de Déu del Carme, que queda a sota del vial. 16,73 km (46 m), 4 h 15 min. A l'alçada del nucli de la vila, s'agafa el carrer del Reg a l'esquerra i es va a parar al poliesportiu municipal d'Ascó. Final del recorregut. Anant a la dreta (E), es davalla a l'estació de tren d'Ascó. Comarques:Ribera d'Ebre Distància:16.73 km Desnivell Pujada:160.0 m Desnivell Baixada:160.0 m Senyalització:Sí Durada:4 h 15 min Temes:Esport | Natura     Criteris d´us de aquestes rutes   Veure restaurants aqui Veure hotels aqui   Font: Generalitat de Catalunya. Dirección General de Turismo / Dada d'actualització : 30/09/2010

Etiquetes: costa daurada, mont-ral, llocs d'interès, què veure i què visitar a salou, què veure i què visitar a cambrils, què veure i què visitar a tarrragona, què veure i què visitar a reus, què veure i què visitar a la pineda platja