D'Arnes al Matarranya

Mont-ral

Magnífic recorregut pel vessant nord-occidental dels Ports, els veritables ports de Beseit, enmig d'un paisatge espectacular i salvatge. Es visita la solitària ermita de Sant Miquel d'Espinalvà. Es pot aprofitar la ruta per conèixer les famoses gúbies del Parrissal. Cal sortir d'Arnes en direcció a Beseit. El trajecte es pot fer en bicicleta o en cotxe. Des de Beseit, que es troba a la comarca catalanoparlant del Matarranya, a l'Aragó, cal prendre el camí que porta al Parrissal fins a la desviació de Fredes, pista que s'utilitzarà per a la pujada. Allà s'aparca el cotxe i s'inicia l'itinerari (km 0). Es passa el passallís del Matarranya i es remunta el camí fins a un collet que té una bona vista del barranc de Formenta. Es baixa al pla de Riquet i, al km 5,8, es troba una bifurcació. Es continua per la dreta i es travessa el torrent de Formenta deixant el mas del mateix nom a mà esquerra. Al km 7,7 es travessa el torrent del Joanot i, seguint recte, es comença a pujar. Es voreja un refugi i es continua pujant fins al coll d'Ansiset. Just després de passar el coll es deixa un trencall a mà dreta i una pista a mà esquerra. Es continua recte fins al collet de les Clotes de Ventura, al km 11,5, i, al km 12,9, s'arriba al coll de la Creu, que és a 1.225 m. S'és a dalt del Port. A la dreta, en direcció sud, s'agafa la pista de Fredes. Al km 15,3 es passa el Pinar Pla i se segueix cap a la dreta, per la pista principal, deixant el GR-7 a mà esquerra. S'arriba al coll dels Tombadors (km 18). Aquí es deixa la pista de Fredes i una desviació immediata a mà esquerra i es continua pel trencall de la dreta, pujant tot planejant. Al km 19,4 es deixa una desviació a mà esquerra, una mica més endavant una a la dreta i comença una baixada suau. Més enllà es passa la desviació dels masos de la Morera. Ja es veu l'ermita de Sant Miquel d'Espinalvà. Al km 22,3 hi ha un trencall a mà esquerra que s'haurà de seguir després de tornar de l'ermita. L'ermita està mig enrunada, però té una panoràmica molt bonica. Es baixa i s'agafa el camí esmentat que, al començament, és un xic irregular. Cal seguir el camí que passarà per sota de Sant Miquel. Més endavant es deixa a mà dreta, al costat d'una bassa, un camí que porta al coll d'Ansiset, al camí de pujada als Ports. Al km 25,2 s'arriba a una altra bifurcació, en forta baixada: se segueix cap a mà esquerra i es deixa a la dreta el collet de la Massanera. Al km 27,3 s'arriba al mas del Frare, abandonat. Es voreja, deixant-lo a mà dreta, per un corriol poc marcat que baixa i que té algun tram difícil. Més avall s'arriba a un altre mas abandonat, el mas Roig, es passa prop d'unes balmes i es baixa amb trams de fort pendent fins al fons de la vall del Pena. Al km 28,5 s'arriba a la pista del riu Pena i es gira a la dreta. Se segueix la vall per la pista principal deixant trencalls secundaris. Més enllà, abans d'arribar a un túnel que hi ha al costat del pantà (km 34,4), es gira a la dreta, es travessa el riu i es voreja el pantà del Pena. Al km 37,9 hi ha una bifurcació: cal seguir cap a mà dreta fins a Beseit. Es travessa el poble i es torna a Arnes o se segueixen les indicacions del Parrissal fins al punt de sortida (km 45), segons el cas. Fi de l'itinerari.   Comarques:Terra Alta Distància:45.0 km Desnivell Pujada:1000.0 m Desnivell Baixada:1000.0 m Senyalització:No Durada:4 h 30 min Temes:Esport | Natura     Criteris d´us de aquestes rutes   Veure restaurants aqui Veure hotels aqui   Font: Generalitat de Catalunya. Dirección General de Turismo / Dada d'actualització : 24/03/2006

Etiquetes: costa daurada, mont-ral, llocs d'interès, què veure i què visitar a salou, què veure i què visitar a cambrils, què veure i què visitar a tarrragona, què veure i què visitar a reus, què veure i què visitar a la pineda platja