El castell de Selmella

Cabra del Camp

Passejada pel nord de l'Alt Camp que parteix de prop d'un dels pobles amb més història de la comarca, Cabra del Camp, i s'enfila fins al castell i al poble de Selmella, actualment en ruïnes, que coronen les Penyes de Selmella, un bonic mirador de les planes septentrionals de la comarca. L'excursió s'inicia a l'antiga masia de cal Bella, avui dia un corral d'ovelles. Per arribar-hi cal prendre la carretera C-37 fins al punt quilomètric 19,5, al Pla de Santa Maria, i trencar per la TP-2311 que, sortint del nord d'aquesta població, duu a Cabra del Camp en 5 km. Un cop a Cabra del Camp s'agafa el carrer Llevant a la dreta, que de seguida creua la riera per un pont i desemboca al de la Pica, que poc després passa a ser una pista que surt del poble en direcció a cal Bella i cal Palatí (NE): és el camí de Cabra del Camp a Vallespinosa, que coincideix amb el traçat del GR 7 (marques blanques i vermelles). Es va pujant fins a un petit coll, a 3,7 km del poble. El GR se separa de la pista durant 1 km. Al cap de poc de baixar, en una bifurcació, es deixa un trencall a la dreta per seguir per l'esquerra (NO). Finalment, transcorreguts 5,8 km de pista forestal, s'és a cal Bella, punt de sortida de la ruta i on cal deixar el cotxe. 0,00 km (589 m). Se segueix la pista que davalla suaument fins a una bifurcació, ja en terreny més planer. Cal agafar el camí de la dreta fins a un collet on comença un petit barranc, a l'altre costat de la carena. Es creua un rierol i la pista i, ja al marge esquerre, es comença a pujar en direcció a la carena del cingle (km 0,54, 564 m, 0 h 08 min). 1,57 km (640 m), 0 h 25 min. Cruïlla. Se segueix per la pista de l'esquerra, que remunta cap al cingle (NO). 2,14 km (699 m), 0 h 37 min. Coll de Selmella, amb un ample camp al vessant nord. Es deixa una pista que baixa a l'esquerra i se segueix ascendint (NE). 2,73 km (756 m), 0 h 50 min. Es deixa la pista principal per prendre'n una que, per la dreta, s'enfila a la carena (SE). 200 m més endavant, quan la pista planeja un xic, es pot gaudir d'una bona panoràmica des d'un mirador natural a sobre mateix dels cingles. 3,56 km (774 m), 1 h. S'arriba a un collet, situat just a sota del poble de Selmella, i es continua per la pista fins a prendre un caminet de l'esquerra que, suaument, duu al poble de Selmella (km 3,86, 801 m, 1 h 05 min). De les restes del poble destaquen l'antiga església de Sant Llorenç, d'origen probablement preromànic. Se segueix per entremig de les cases tot emprenent l'ascensió al castell. 3,97 km (825 m), 1 h 10 min. Castell de Selmella (s. X). S'accedeix a la part baixa de la fortificació. Després de visitar-lo, es continua per l'altra banda (NO) tot baixant per un camí que duu suaument a un collet, ubicat al nord del castell, on hi ha una cruïlla de pistes. 4,20 km (807 m), 1 h 13 min. Cruïlla de pistes. Es pren la que baixa a l'esquerra (O) i porta de nou al coll de Selmella. 5,51 km (699 m), 1 h 30 min. Coll de Selmella. Després de deixar enrere la pista per on s'ha trencat a la pujada, es torna al coll de Selmella. A partir d'aquest punt es desfà el camí. 7,65 km (589 m), 2 h 10 min. Cal Bella. Punt de sortida i final de l'itinerari. Un cop finalitzada l'excursió, a Cabra del Camp es pot visitar el celler modernista, obra de Cèsar Martinell. Al bonic poble del Pla de Santa Maria val la pena visitar l'església romànica de Sant Ramon de Penyafort, joia arquitectònica de la comarca situada a l'entrada nord de la vila. Llocs emblemàtics Ruïnes del poble i del castell de Selmella Cal Bella i cal Palatí Església de Sant Ramon de Penyafort Celler modernista de Cabra del Camp Comarques:Alt Camp Distància:7.65 km Desnivell Pujada:315.0 m Desnivell Baixada:315.0 m Senyalització:Parcialment Durada:2 h 10 min Temes:Natura | Cultura                                             Veure hotels aqui                                         Veure restaurants aqui Criteris d´us de les rutes Fuente: Generalitat de Catalunya. Dirección General de Turismo. Fecha de actualización: 19/12/2008 Aquesta ruta es pot fer, a peu, en qualsevol estació de l'any. Dificultat mitjana.

Etiquetes: costa daurada, cabra del camp, llocs d'interès, què veure i què visitar a salou, què veure i què visitar a cambrils, què veure i què visitar a tarrragona, què veure i què visitar a reus, què veure i què visitar a la pineda platja