Prat de Comte. Mas de la Refoia i Tossal d'Engrilló i santuari de la Fontcalda

Forès

Prat de Comte està situat a una altitud de 364 m, al nord-est dels Ports de Tortosa-Beseit. S'hi pot arribar des de Gandesa per Bot, o directament des de la C-12 o Eix de l'Ebre. El terme és molt accidentat, les cotes més altes es troben al sector de migdia, el Tossal d'en Grilló, 1.076 m, i la Mola Grossa, 1.045 m. El nucli urbà està enlairat a l'esquerra del Barranc de Xalamera. Com a la resta dels pobles de la Terra Alta, es poblà en temps dels templers. És segur que al s. XIV pertanyia als hospitalers i estava integrat a la Comanda d'Horta. Església parroquial de Sant Bertomeu. Construcció del s. XVII, d'estil renaixentista-barroc, reconstruïda després de la guerra civil. Lo Portal, antiga porta d'entrada a la població per accedir al carrer Major i a l'església. Al seu lateral es troba adossada la casa més senyorial de la vila, d'estil gòtic-renaixentista, coneguda com "Ca la Plaça". Per anar cap a l'ermita de la Fontcalda, sortim del poble pel carrer de la Bassa i agafem la carretera que va al cementiri; un cop el passem, hi ha un camí a mà dreta, senyalitzat en vermell i blanc, el sender GR-7.1, que ens portarà fins a la Fontcalda (3,6 km, només es pot seguir a peu). Si es vol anar en cotxe, cal seguir la carretera inicial fins al final (4,8 km); al riu de la Canaleta, deixar-lo aparcat i baixar al santuari a peu pel sender GR-7,1 (10 min caminant). Els dissabtes abans de Pentecosta s'hi fa sempre una romeria. Per anar al tossal d'Engrilló sortim de Prat de Comte, seguint la carretera local en direcció a la N-230 i a la C-12. Aproximadament a uns 2 km agafem un camí asfaltat, a la dreta, que poc després es converteix en una pista forestal. El seguim en forta pujada. A 5 km de la sortida conflueix per la dreta el sender GR-7.1, que ens acompanyarà fins a prop del tossal d'en Grilló; 400 m després es deixa un trencall a la dreta i es gira a llevant. La pista va pujant, passa per sota la punta de l'Àliga, fa cap al coll de la Carrasqueta i desemboca al pla de la Refoia. Al km 8,2 es deixa una desviació a l'esquerra que baixa a Paüls. Mig quilòmetre més enllà arribarem al Mas de la Refoia, situat en un racó molt bonic. La pista segueix, passa el coll de la Refoia i s'enfila fins als 1076 m del cim del tossal, als 11 km de la sortida. Llocs emblemàtics Tossal d'Engrilló Mas de la Refoia Comarques:Terra Alta Distància:32.0 km Senyalització:Sí Durada:4 h Temes:Natura | Cultura     Criteris d´us de aquestes rutes   Veure restaurants aqui Veure hotels aqui   Font: Generalitat de Catalunya. Dirección General de Turismo / Dada d'actualització : 30/11/2002

Etiquetes: costa daurada, forès, llocs d'interès, què veure i què visitar a salou, què veure i què visitar a cambrils, què veure i què visitar a tarrragona, què veure i què visitar a reus, què veure i què visitar a la pineda platja