Horta de Sant Joan: Lo Parot, l'olivera més vella

Mont-ral
Horta de Sant Joan: Lo Parot, lŽolivera més vella

Curta passejada al voltant d'Horta de Sant Joan que permet visitar una olivera tradicionalment considerada com l'arbre més vell de Catalunya. A la Terra Alta, un clima especialment benigne i l'estima mil·lenària dels homes han propiciat l'existència de diverses oliveres antiquíssimes. En destaca una de ben especial anomenada lo Parot, catalogada com a arbre monumental de Catalunya. El punt de partida d'aquesta excursió és Horta de Sant Joan, a la Terra Alta. Per arribar a aquesta població des de Gandesa, la capital comarcal, cal prendre la carretera TV-3531 en direcció a Bot i, des d'allà, la T-334 fins a Horta. 0,00 km (523 m). Plaça de Catalunya. Cal sortir del centre d'Horta de Sant Joan per l'avinguda de la Generalitat (carretera T-334) cap al NE en direcció a Bot i Gandesa. 0,33 km (505 m), 0 h 05 min. A l'alçada de la fonda Barceló, s'abandona la carretera i es gira a l'esquerra prenent el carrer que es dirigeix al NO tot deixant aquest establiment a mà dreta. Després de travessar perpendicularment un altre carrer, se surt del poble i es pren un camí de terra que baixa en direcció NE. 0,70 km (487 m), 0 h 10 min. Es travessa la carretera de Bot just davant del molló que indica el km 3 i es continua per un camí ample que hi ha a l'altra banda. 60 m més enllà, es passa una casa que queda a la dreta. Immediatament després, es gira a la dreta (E) i es passa entre dos edificis que serveixen de magatzem. Es camina 70 m creuant l'esplanada fins a ser al llindar d'un camp d'oliveres. Finalment, es gira a la dreta, ara cap al S, per prendre un viarany que discorre entre els arbres i un mur de pedra seca. 0,96 km (484 m), 0 h 14 min. Lo Parot. L'aspecte de l'arbre denota clarament la seva antiguitat. Lo Parot deu el seu nom al fet que, per les seves dimensions i edat, se'l considera el pare de totes les oliveres o olivers de la comarca. Es considera, també, l'arbre més vell del país. La tradició vol que tingui 2000 anys. Sense entrar en hipòtesis, el fet que l'olivera pertanyi a una varietat desconeguda fa pensar en una edat mil·lenària. Les seves característiques són: espècie Oleo Europaea; volta de canó 7,45 m; alçària 8 m i capçada 9 m. Es torna a la desviació del camí, entre els dos magatzems, i es continua cap a la dreta (N) en baixada deixant una pista que se'n va a l'esquerra (O) cap a uns camps. Es passa un tram amb graons fets amb travesses de tren; el camí entra al bosc i descriu un suau revolt cap a l'esquerra (O). 1,39 km (451 m), 0 h 20 min. En ser a mig tomb, es deixa el camí ample i es pren una desviació que surt a la dreta, cap al N, baixant decididament fins que s'és arran de la carretera de Bot, just on aquesta es creua amb l'antic traçat del ferrocarril de Tortosa, ara la Via Verda de la Terra Alta. 1,55 km (429 m), 0 h 23 min. Via Verda de la Terra Alta. Es gira cap a la dreta (SE). Es passa pel costat de l'antiga estació d'Horta. 50 m abans d'un pont, es gira a l'esquerra per prendre una pista que, tombant cap a la dreta, permet passar la via per sobre; per l'esquerra (N) permetria arribar al racó de les Olles i al convent de Sant Salvador. 2,00 km (428 m), 0 h 28 min. Pont sobre l'antic traçat del tren, ara la Via Verda. Es continua cap al S per la pista que es dirigeix a Horta de Sant Joan. Al punt quilomètric 2,47, es deixa a l'esquerra (E) una desviació. Al costat hi ha la font de les Piles. Es continua recte. Una mica més enllà, la pista gira a la dreta (SO) i puja fortament cap al nucli del poble passant pel costat del poliesportiu municipal i de l'institut d'ensenyament mitjà. Es torna a la plaça de Catalunya. Durant aquesta part del trajecte, destaca especialment, a llevant, la singular muntanya de Santa Bàrbara amb l'antic convent de Sant Salvador d'Horta i, més al fons, a mode de retaule, les magnífiques parets dels Ports, entre les quals es distingeixen la Mola de Viarnets, la Mola del Don i les espectaculars Roques de Benet. 3,39 km (523 m), 0 h 55 min. Plaça de Catalunya. Final del recorregut. El nucli vell d'Horta, la seu del Parc Natural dels Ports, el Centre Picasso i el convent de Sant Salvador d'Horta mereixen una detinguda visita. Comarques:Terra Alta Distància:3.39 km Desnivell Pujada:90.0 m Desnivell Baixada:90.0 m Senyalització:Parcialment Durada:55 min Temes:Natura Tipologies:Rutes a peu en família   Criteris d´us de aquestes rutes   Veure restaurants aqui Veure hotels aqui   Font: Generalitat de Catalunya. Dirección General de Turismo / Dada d'actualització : 24/03/2006

Etiquetes: costa daurada, mont-ral, llocs d'interès, què veure i què visitar a salou, què veure i què visitar a cambrils, què veure i què visitar a tarrragona, què veure i què visitar a reus, què veure i què visitar a la pineda platja