De Piles a Rocafort deQueralt

Barberà de la Conca

El recorregut escollit discorre per una zona de transició entre la Baixa Segarra i la Conca estricta, encara que, òbviament, es pot fer igualment en el sentit invers al que aquí se segueix. Es visiten les poblacions de les Piles de Gaià, Rocafort de Queralt i els petits nuclis de Guialmons, Biure de Gaià i Vallverd. El canvi de paisatges que s'experimenta en aquest itinerari mostra clarament les diferències físiques entre ambdues zones. Per una banda, els camps de cereals del terme municipal de les Piles de Gaià (un dels primers productors de la comarca) i, per l'altra, la vinya dels termes de Rocafort de Queralt i Sarral. Una altra característica diferenciadora és que les aigües de les rases i torrents del terme de les Piles de Gaià van a parar al torrent de Biure, que a Pontils s'uneix al Gaià, mentre que el riu Vallverd, afluent de l'Anguera, recull les aigües de Rocafort, Vallverd i Montbrió. Curiosament, el torrent de Biure i el riu Vallverd neixen a poca distància l'un de l'altre, però a diferents vessants de la serra de Comaverd. A les Piles de Gaià, s'arriba des de Montblanc prenent la C-241d des de la C-14 en direcció NE cap a Santa Coloma de Queralt. km 0. Les Piles de Gaià El terme municipal de les Piles de Gaià té quatre agregats dins seu. Sant Gallard i Figuerola queden lluny de la ruta d'avui, però es visitaran tres nuclis d'un marcat aire medieval que conserven alguns edificis d'estil romànic. Com la major part dels pobles de la Baixa Segarra, les Piles de Gaià es va formar a redós del seu castell, del qual queden unes restes molt modificades amb el pas dels segles. Destaquen dos edificis religiosos: l'ermita de Santa Eugènia, vora la població, i l'església dedicada a Sant Martí, que és neoclàssica. Actualment, les Piles té una incipient activitat turística. Una casa de pagès i una casa de colònies l'han convertida en una de les poblacions de la comarca que millor ha sabut entendre i adaptar-se a les necessitats actuals dels turistes. Per continuar el recorregut, es pren la C-241d cap a Santa Coloma de Queralt (NE) i es trenca a la dreta (SE) per una carretera fins a Guialmons. km 5. Guialmons Guialmons (també anomenat Guimons) es troba a la banda oriental de la C-241d. Poc abans del desviament que mena al poble, hi ha una pista a la dreta (SE) en bones condicions que s'haurà d'agafar posteriorment. Abans, però, serà bo agafar la següent entrada, que permetrà entrar al petit nucli. Es tracta d'un bonic poble amb cases medievals força ben conservades dominat per l'església romànica de Santa Maria. Es pren la pista abans esmentada en direcció S i s'enllaça amb la pista principal, que és la que comunica les Piles de Gaià amb Pontils, que caldrà deixar de seguida per seguir pel següent trencall de la dreta (O) que duu a Biure de Gaià. km 19,5. Biure de Gaià Biure de Gaià destaca pel seu castell, un dels més bells de tota la comarca, tot i que ha patit nombroses modificacions i reformes que li han fet perdre la seva antiga imatge transformant-lo gairebé en un palau. L'església barroca de Sant Joan Baptista està datada l'any 1782 i té una creu de Malta a la dovella de la portalada. A prop, hi ha una creu de terme del s. XV ornamentada en la seva part superior. Des de Biure de Gaià, s'ha d'agafar a ponent un camí no tan bo com la pista utilitzada anteriorment. Durant aquest tram, es passarà de la Baixa Segarra a la Conca estricta. A mà esquerra, es deixarà l'ermita de Sant Miquel de Montclar, que pertany al terme de Pontils, encara que són els habitants de Biure els que hi tenen més devoció. Per arribar a Vallverd, cal travessar la carretera TV-2015, que enllaça Vallespinosa amb la C-241d. S'han de fer uns pocs metres per l'asfalt cap a la dreta i agafar una pista que surt a l'esquerra (O) que portarà a Vallverd de Queralt. km 23,5. Vallverd de Queralt Es tracta d'una pedania de Sarral, enganxada a la serra de Montclar i on encara es cultiven cereals tot i pertànyer ja a la conca fluvial del Francolí. Després de 4 km més a l'O per pista, s'arriba un altre cop a l'asfalt i, en direcció S, s'entra a Montbrió de la Marca. km 30. Montbrió de la Marca Aquest és l'únic poble de la comarca que testimonia amb el seu nom una època en què aquestes terres se les disputaven cristians i sarraïns. Montbrió també pertany al terme municipal de Sarral. Hi ha l'església barroca dedicada a Sant Llorenç i uns jaciments corresponents al període epipaleolític a la partida de la font Voltada. Des d'aquesta població, cal agafar a ponent la carretera TV-2333 fins a la C-241d, que per la dreta (NE) portarà a la fi de la ruta d'avui. km 37. Rocafort de Queralt El trajecte acaba en una de les poblacions més emblemàtiques de la Conca de Barberà. Ho és gràcies al seu espectacular celler cooperatiu, obra de l'arquitecte vallenc Cèsar Martinell. El celler, d'estil modernista, consta de tres naus que foren construïdes durant els anys 1918, 1932 i 1947. S'hi elaboren vins i caves. A Rocafort de Queralt, també es poden veure les restes del castell, encara que les modificacions que ha patit l'han deixat en un estat bastant lamentable. L'original datava del s. XI i va pertànyer als barons de Rocafort. L'església, dedicada a Sant Salvador, va ser bastida l'any 1798 i és d'estil barroc tardà. Fi de l'itinerari. Llocs emblemàtics Montbrió de la Marca Vallverd Jaciments epipaleolítics a la font Voltada Església de Sant Llorenç de Montbrió de la Marca Castell de les Piles de Gaià Creu de terme Església de Sant Joan Baptista de Biure de Gaià Biure de Gaià Església de Santa Maria de Guialmons Cases medievals de Guialmons Guialmons Església de Sant Martí de les Piles de Gaià Ermita de Santa Eugènia Comarques:Conca de Barberà Distància:37.0 km Senyalització:Sí Durada:24 h Temes:Natura | Cultura Tipologies:Patrimoni cultural     Criteris d´us de aquestes rutes   Veure restaurants aqui Veure hotels aqui   Font: Generalitat de Catalunya. Dirección General de Turismo / Dada d'actualització : 15/04/2010

Etiquetes: costa daurada, barberà de la conca, llocs d'interès, què veure i què visitar a salou, què veure i què visitar a cambrils, què veure i què visitar a tarrragona, què veure i què visitar a reus, què veure i què visitar a la pineda platja