El món rural i cultural de la Palma d'Ebre

Mont-ral

La Palma d'Ebre compta amb una bella església romànica del s. XII i un pi blanc monumental, batejat pel poeta local Joan Lluís Pere Ciuraneta com a pi de les Mil Branques i que al poble es coneix com a pi de la Palma. El trajecte mostra també l'entorn rural del poble, format per camps d'oliveres, ametllers i vinya. La ruta que aquí es proposa, senyalitzada com a Camí dels Estoldrans o Ruta del Coll de la Creu, permet conèixer alguns dels indrets més característics del terme de la Palma d'Ebre. Cal anar a la Palma d'Ebre. Per arribar-hi, se surt de Móra d'Ebre, la capital comarcal, per la carretera C-12 en direcció a Flix. Allà es pren la C-233 i, finalment, cal desviar-se per la carretera local T-703. 0,00 km (337 m). Cal situar-se a la part alta del poble, damunt de la carretera d'accés T-703 (al N), al carrer de la Bassa del Pi. Des del jardinet amb una font rodona al mig, se surt de la vila cap al N deixant la font a mà esquerra i pujant pel camí de la Granadella, ara una àmplia pista. Es deixa un desviament a la dreta que duu al mas de la Pallissa. 0,41 km (361 m), 0 h 07 min. Pi de la Palma o de les Mil Branques, magnífic exemplar de pi blanc (Pinus halepensis) quatre cops centenari, de 5,75 m de circumferència de soca, un dels més grossos de la seva espècie a Catalunya. Es continua remuntant per la pista. 0,66 km (358 m), 0 h 12 min. Bifurcació. Es gira a la dreta (NE) i es deixa a l'esquerra el mas del Tejó. 1,00 km (363 m), 0 h 17 min. Desviació a la dreta que mena a l'embassament de la Palma. S'hi baixa per visitar l'obra. A l'altra banda de la presa, hi ha una àrea de lleure (km 1,40, 353 m). La capacitat de l'embassament és de 1,4 hectòmetres cúbics; l'aigua procedeix del riu Montsant, que neix al Priorat. Es torna a la cruïlla anterior i es continua ascendint cap al NO deixant a la dreta la pista que voreja l'embassament. Es deixen dos trencalls secundaris a l'esquerra i s'arriba a una bifurcació senyalitzada. 2,57 km (388 m), 0 h 40 min. Bifurcació a tocar del coll del Poncet, que queda a la dreta (NE). Pal de senyalització. Es prossegueix a l'esquerra (NO) baixant per les Obagues i seguint pel camí a l'Hostalet i la creu de Terme. La pista de la dreta creua el coll del Poncet i es dirigeix al mas de Butxaca pel coll del Santpere. Es davalla suaument i es tomba a llevant. La pista zigzagueja, creua un bosquet i torna a girar al N passant per una cornisa. Al punt quilomètric 3,25 (350 m, 0 h 49 min), cal aturar-se: girant la vista a l'esquerra (SO) cap a la petita cinglera situada sota la pista per on s'ha vingut, es veuen les cases troglodítiques -encastades a les balmes- anomenades Cova del Porrerano. Es continua descendint. 3,36 km (343 m), 0 h 52 min. Bifurcació. Es tomba a l'esquerra (O). El trencall de la dreta va cap a les vinyes situades sota el coll del Santpere. La pista empitjora, fa una ziga-zaga i descendeix fins al fons del pla, una cubeta de sedimentació que recull l'aigua de l'obaga creant un petit paisatge de verdor més propi d'indrets humits. Es desemboca a una pista i es continua a l'esquerra, cap a ponent. 4,08 km (299 m), 1 h 02 min. Se surt al camí ral de la Palma a Bovera (comarca de les Garrigues). Pal de senyalització. Se segueix a l'esquerra (SO), ara en pujada, per la pista principal tot deixant dos trencalls a la dreta. Cap a la dreta (N), el camí dels Estoldrans davalla a l'Hostalet, antic hostalatge situat sobre el riu de la Cana, ara en runes, en el vell camí entre la Palma i Bovera (es troba a 400 m; és interessant de veure). 5,19 km (375 m), 1 h 20 min. Coll de la Creu. Senyalització. A la dreta (O), pujant pel senderó, s'accedeix a un bon mirador dels entorns (la Peanya). La vista abraça des dels Ports, serres de Cavalls, Pàndols i Cardó, al S, fins a les terres de la Franja, a ponent, i el Montsant, a llevant. Es continua en direcció S descendint clarament cap a la Palma i deixant diversos trencalls a dreta i esquerra. S'entra a la Palma pel carrer de la Bovera i es fa directament cap als jardinets des d'on s'ha sortit. 6,64 km (337 m), 1 h 40 min. La Palma d'Ebre. Fi del recorregut. Cal visitar el nucli antic de la vila, especialment l'església de la Mare de Déu de l'Assumpció o església Vella, d'origen romànic, l'Ajuntament, on es conserva part de la presó medieval, i la font Vella. Llocs emblemàtics Església de la Mare de Déu de l'Assumpció Coll de la Creu Pi de la Palma o de les Mil Branques Comarques:Ribera d'Ebre Distància:6.64 km Desnivell Pujada:165.0 m Desnivell Baixada:165.0 m Senyalització:Sí Durada:1 h 40 min Temes:Natura | Cultura Tipologies:Rutes a peu en família     Criteris d´us de aquestes rutes   Veure restaurants aqui Veure hotels aqui   Font: Generalitat de Catalunya. Dirección General de Turismo / Dada d'actualització : 30/09/2010

Etiquetes: costa daurada, mont-ral, llocs d'interès, què veure i què visitar a salou, què veure i què visitar a cambrils, què veure i què visitar a tarrragona, què veure i què visitar a reus, què veure i què visitar a la pineda platja