Itinerari pel barranc de la Galera: de la Carrova a Godall

L'Arboç

Entre el massís dels Ports i el riu Ebre, i fent la funció de corredor biològic, hi ha l'espai natural del barranc de la Galera, que amb els seus rierols, afluents i basses drena l'aiguavessant litoral dels Ports i del pla de la Galera, una extensa i variada superfície conreada, sobretot de fruiters, a l'interior de la comarca del Montsià. Durant el recorregut s'albiren àmplies vistes del riu Ebre i les serres de Montsià i dels Ports. L'itinerari, que discorre per les poblacions de Masdenverge, la Galera i Godall, està senyalitzat -a excepció del tram del camí vell d'Amposta a Godall- amb plafons i pilons de fusta del Departament de Turisme de la Generalitat de Catalunya. S'ha ampliat la durada de l'itinerari respecte dels criteris d'altres rutes en bicicleta tot terreny perquè alguns trams del recorregut cal fer-los a peu. El punt de partida de la ruta és la torre de la Carrova, edifici medieval del segle XIII situat vora les restes d'una antiga vil·la romana (segles I-V d.C.). Per arribar-hi en cotxe cal sortir d'Amposta per la carretera C-12 en direcció a Tortosa i trencar a l'esquerra -hi ha un rètol indicador- als 2 km. Si se surt d'Amposta ja en bicicleta es pot prendre, abans d'arribar a la gasolinera de l'entrada, un camí asfaltat que entre el canal de la Dreta de l'Ebre i l'Ebre, i per la dreta de la C-12, enllaça amb l'itinerari. Es parteix de l'àrea de lleure de la Carrova creuant la C-12 i el canal de la Dreta de l'Ebre i prenent a l'esquerra, en direcció nord, l'antiga carretera a Tortosa. Es discorre entre el canal i el riu Ebre fins a la desembocadura del barranc de la Galera (km 2,10). Es prossegueix per la mateixa carretera i, 400 m més enllà, es gira a l'esquerra, travessant de nou el canal i la C-12, i se segueix pel camí de Mianes (hi ha un cartell indicador a l'altra banda de l'enquitranat), també asfaltat (km 2,55). Transcorreguts 900 m s'arriba a una cruïlla de quatre camins i s'agafa el de més a l'esquerra, senyalitzat amb un piló de fusta. Més endavant es creua el barranc i es continua pel seu marge esquerre tenint en compte el sentit de la marxa -criteri seguit en tota la descripció de l'itinerari- fins a topar amb un nou encreuament: cal deixar la pista asfaltada, que continua recta i creua la llera, i prendre el camí de terra que per l'esquerra accedeix al mas de Sant Pau (km 5,88), antiga granja agrícola del monestir cistercenc de Benifassà del segle XVI avui en restauració. Es prossegueix per la riba esquerra del barranc en direcció sud-est entre camps de tarongers. Després de deixar enrere diversos encreuaments es desemboca a un revolt pavimentat que cal prendre a la dreta i, de seguida, se surt a una carretera que es pren cap a l'esquerra fins a Masdenverge (km 8,02). Es voreja el poble per la dreta, es creua la carretera T-350 i es continua pel carrer de Barcelona. Al final d'aquesta via es gira a mà dreta per una pista pavimentada que ressegueix de nou el barranc per l'esquerra, creuant-lo diverses vegades (potser caldrà baixar de la bicicleta algun cop i anar amb compte si ha plogut molt), fins a arribar al paratge natural de la Foia del Solsó (km 10,29). Es tracta d'una zona humida formada per diversos bassals i vegetació de ribera on conflueixen els barrancs de la Galera i del Solsó. Es deixa a l'esquerra el camí vell d'Amposta a Godall (per on es tornarà més tard) i se segueix pel marge dret del barranc de la Galera, que es creua de seguida per continuar per la seva riba esquerra. S'arriba a un pont de l'antiga línia de ferrocarril i, tot just passar-lo per sota, es tomba a la dreta (hi ha pilons indicadors) i es prossegueix per l'interior del barranc en direcció sud per un camí de grava, que aquí és força ample (cal baixar de la bicicleta en algun tram). S'accedeix al pont de la carretera T-331 entre Santa Bàrbara i Ulldecona (km 11,87), s'hi passa per sota pel seu extrem dret (des del sentit de la marxa) i es continua pel marge dret de la rambla seguint les corresponents indicacions per un trajecte pedregós en algunes parts (també caldrà recórrer a peu algun tram i anar amb compte si ha plogut intensament). Es travessa el llit del barranc en diverses ocasions fins a sortir a una pista enquitranada, que es pren cap a la dreta (km 15,41). Es deixa el barranc a mà esquerra i es remunta cap al nucli de la Galera pel costat del camp de futbol (que queda a l'esquerra). Es travessa el casc urbà del poble, es passa vora l'església parroquial de Sant Llorenç (l'antiga torre de la Galera, del segle XIV) i es troba el pont d'origen romà sobre el barranc de la Galera (km 16,58). Tot just creuar-lo es pren el segon carrer de l'esquerra, el Camí de Godall, al final del qual es prossegueix, també per l'esquerra, per un camí terrer senyalitzat. En creuar la rambla del Toll Roig, afluent del barranc de la Galera, es tomba a la dreta per un camí indicat que, després de deixar un trencall a mà esquerra, desemboca a la carretera TV-3313, que se segueix per l'esquerra fins a Godall (km 19,74). S'entra a Godall i per l'esquerra, pels carrers Nou i del Molí, seguint els rètols de l'Àrea de Medi Ambient, es puja fins a l'àrea de lleure i zona d'acampada, al coll de Villastret (km 20,73). Es desfà el camí i s'agafa de nou la carretera TV-3313 en direcció a la Galera. De seguida, en sortir del poble, cal girar a la dreta pel camí vell d'Amposta a Godall (hi ha un rètol indicador), asfaltat. En pocs minuts es troba a mà dreta un trencall senyalitzat que en 300 m duu a la font de l'Arboç, situada al coll homònim, on es pot aprofitar per refrescar-se i omplir d'aigua la cantimplora. El trajecte avança entre camps d'antigues oliveres i garrofers, de tarongers i nous conreus d'ametllers amb algunes baixades que permeten recuperar forces. Es travessa un altre cop la carretera T-331 (km 27,33) i es continua pel camí principal en direcció nord-est deixant trencalls a banda i banda fins a retrobar la Foia del Solsó (km 28,93), des d'on només resta desfer el recorregut fins a la torre de la Carrova (km 40). Llocs emblemàtics Coll de l'Arboç Àrea de lleure Coll de Villastret Godall Camí vell de Godall Pont del barranc de la Galera Torre església de Sant Llorenç de la Galera Foia del Solsó Masdenverge Mas de Sant Pau Camí de Mianes Barranc de la Galera Comarques:Montsià Distància:40.0 km Desnivell Pujada:270.0 m Desnivell Baixada:270.0 m Senyalització:No Durada:3 h 15 min Temes:Esport | Natura | Cultura     Criteris d´us de aquestes rutes   Veure restaurants aqui Veure hotels aqui   Font: Generalitat de Catalunya. Dirección General de Turismo / Dada d'actualització : 24/03/2006

Etiquetes: costa daurada, l'arboç, llocs d'interès, què veure i què visitar a salou, què veure i què visitar a cambrils, què veure i què visitar a tarrragona, què veure i què visitar a reus, què veure i què visitar a la pineda platja